כתיבת תוכנית עסקית למיזם טכנולוגי בתחום ה – Fin-tech

ככלל, מושג הפינטק מקיף מגוון רחב של טכנולוגיות בתחום הפיננסי – החל מארנקים דיגיטליים, דרך מערכות אוטומטיות לניהול תיקי השקעות, וכלה בפלטפורמות מקוונות לגיוס השקעה. כיום, תחום זה נוכח באינספור יישומים ובמספר הולך וגדל של נישות בשוק ונראה שבקרוב יהפוך לחלק בלתי נפרד מהמציאות היומיומית של כולנו. לשם המחשה, תעשיית הפינטק, אשר הוערכה בכ-$930 מיליון לפני כ – 10 שנים, מגלגלת היום סך של למעלה מ-$125 מיליארד – וזאת רק ההתחלה. עם קצב צמיחה שנתי (CAGR) מרשים ביותר של כ-24.8%, שוק זה צפוי להגיע להיקפי עתק של כ-$310 מיליארד לקראת שנת 2022, ועל הדרך להגדיר מחדש את כללי המשחק לכל השחקנים בתעשייה.

כותבים תוכנית עסקית למיזם בתחום ה – fin-tech? הכנו עבורכם מספר המלצות לדרך:

אחרי הכל, מדובר בתעשייה וותיקה עם מספר רב של שחקנים בעלי משאבים ניכרים, המעוניינים להגן על האינטרסים שלהם בכל מחיר או לשלם בנדיבות לשחקנים שמציעים ערך מוחשי. להלן מספר המלצות שיעזרו לכם להיות ערוכים:

זמני פיתוח – גורם חיוני

היות ומיזמי פינטק פועלים בסביבה דינמית ומשתנה על בסיס קבוע, הקדמת המתחרים בשלבי ההשקה קריטית להצלחה בתחום הפינטק וה-IT בכלל. על מנת לעשות זאת באפקטיביות המרבית, על כל מיזם לבצע אופטימיזציה של משאבים – הן מבחינת כ"א והקצאת משימות (מתודולוגיות כגון Scrum או Kanban עשויות לעזור), והן מבחינת השקעה נכונה בפיתוח ובמיקור חוץ.

להסתגל וללמוד – זו הדרך

תהיו מוכנים להשלים עם שתי עובדות פשוטות – UX  לא תמיד יעבוד כרצוי, והרעיון העסקי כנראה יצטרך להשתנות. ככל שתהיו יותר ערוכים לביצוע PIVOT בזירת הפינטק הדינמית, כך יגדלו סיכויי ההצלחה. יחד עם זאת, יש לנקוט בזהירות! מניסיון, מיזמים שמבצעים PIVOT למעלה מ-4-5 פעמים במהלך חייהם בסופו של דבר מתקשים למצוא השקעה.

לכו על MVP

ברוב המקרים, MVP זוהי השיטה המומלצת. למה? היא מאפשרת למיזמים להקשיב בצורה ראויה לצרכי הלקוח ולהתרכז בעיקר. לא כדאי לנסות ולהיות מושלמים מהשלב הראשון, אלא להשיק, ללמוד ולהשתפר. אבל הכי חשוב, מיקוד ב-MVP מאפשר להתרכז בעיקר ולא להתפזר – רק פיצ'רים חיוניים ואיכות ה-UX יהיו חשובים בהתחלה. וכן, מיותר לציין שהשיטה מאפשרת אפיון חכם יותר של המוצר הסופי – כך שיוכל להשתנות במידת הצורך. כלל האצבע אומר שאם אתם לא מתביישים בתוצר הראשוני – איחרתם בהשקתו..

עקומת למידה קלה למשתמש

user זה הכל. user זה הכל. user זה הכל. אין ערך לפונקציונליות מדהימה כל עוד היא טמונה מאחוריUI  בלתי שמיש. תרדפו אחר תכונות כגון פשטות, שימושיות ופעילות חלקה. במידה והשגתם את כל אלו – המשתמשים יוכלו לאמץ את המוצר בקלות ומחלקת השיווק לא תעבוד בתנאים קשים מדי שלא לצורך.

נא לחגור חגורת בטיחות

את המוצר יש לתכנן כבטוח מלכתחילה. עבודה עם נתונים רגישים דורשת זאת, והשוק לא יסלח לכם במקרה ואסון יקרה. וכן, סעיף זה תקף גם לגבי הרגולציה – אותה יש לכבד במלואה. יחד עם זאת, ה-UX עומד בראש סדר עדיפויות – יש להוסיף מספיק גורמי אבטחה למוצר, אך לא מעבר לכך. על מנת לתמוך בפעילותם ולמנוע תקלות ככל שניתן – מומלץ לבצע ניטור שוטף לפעילות היוזרים ולשימוש שלהם במוצר, כך שתוכלו ללמוד את נקודות התורפה ולהקדים תרופה למכה.

ותזכרו – אחרי הכל, זה לא רק "טק" אלא "פינטק"

חשוב לטפח לא רק UX בגבולות המוצר, אלא גם את החוויה הכללית מההתנהלות מול המיזם. עבודה מול גורמים שונים בעולמות B2B, B2C או B2G יכולה להתאפיין בסוגיות ותקלות שונות, ולכן נדרש צוות שירות לקוחות מקצועי ואדיב שיבטיח את שביעות רצון הלקוחות. חשוב לזכור שכשמוסיפים את ה-fin ל-tech, נדרשים יחסים מתקדמים ואיכותיים עם הלקוחות, כי בענף זה החשדנות גבוהה והנכונות לאמץ שינויים מורכבת יותר.

לקראת השקת תכנית הפיילוטים של הרשות לחדשנות (המדען הראשי) בתחום הפינטק, אנחנו מזמינים אתכם לקדם את מיזם הפינטק שלכם.

https://bit.ly/2qx3UHU

רק נזכיר, שלרשות לחדשנות אפיקי תמיכה וסיוע רבים, בתחומי חדשנות מגוונים ולחברות בשלבי צמיחה שונים.

נשמח לסייע,

צוות GoNoGo