גיוס השקעה באמצעות תוכנית עסקית לפעילות חדשה בעסק קיים

רוצים לגייס השקעה לפעילות עסקית חדשה בעסק קיים? כך תעשו זאת נכון.

מקרים בהם בעלי מניות בעסק קיים, כזה שכבר פועל כמה שנים, מייצר הכנסות משמעותיות ורווח, שאפילו מתורגם לתזרים מזומנים חיובי משמעותי…מעוניינים לגייס השקעה לצורך הקמת פעילות עסקית חדשה, הנם רבים מאד.

שאלת השאלות במקרה הזה היא האם לייצר הפרדה לצורך הגיוס, בין הפעילות המסורתית, זו שהוקמה בעמל רב במשך שנים רבות, לבין הפעילות החדשה שעדיין לא מייצרת ערך, או לנסות לגייס השקעה על כל "העוגה".

מה עדיף? מה יגדיל את הסיכוי לגיוס? מה יגדיל את הערך לבעלי המניות?

אלו המצדדים באפשרות להפריד הפעילויות, יטענו, בצדק מבחינתם, שהם אינם מעוניינים לשתף בפעילות שנבנתה בעמל רב, במשך שנים רבות, עם משקיע זר, הרי פעילות זו מניבה כבר ערך משמעותי ואת הערך הזה הם לא ימהרו לחלוק עם עוד גורם שלא נשא בסיכון בתחילת הדרך. בנוסף, פעילות זו איננה זקוקה להזרמת הון חיצוני כיום ואין שום סיבה להנפיק מניות לשותף חדש ללא סיבה.

אלה המצדדים בגיוס עבור הפעילות הישנה יחד עם החדשה, יטענו כי האפשרות במסגרתה תינתן למשקיע הפוטנציאלי "סוכריה" בדמות פעילות המייצרת כבר תזרים מזומנים משמעותי תגדיל דרמטית את הסיכוי לגייס ההשקעה למטרת הקמת הפעילות החדשה.

אז מה נכון?

תחילה, נכון להיות פתוחים ופרגמטיים, ולהציע "תפריט" מגוון למשקיע הפוטנציאלי ולמעשה לתת לו את הבחירה, שכמובן תתומחר בשווי הפעילות לפני ההשקעה או אחריה (לפני הכסף או אחרי הכסף).

אנו סבורים כי במידה ולפעילות החדשה יש קשר מהותי לפעילות המסורתית של החברה, ברמת עולם התוכן, מתחרים, אסטרטגיה עסקית, אז יהיה נכון לגייס עבור הפעילות המאוחדת. אם הפעילות החדשה אינה קשורה בשום צורה לפעילות המסורתית ושתי אלו לא חולקות תוכנית עסקית משותפת לשנים הבאות, הגיוס כמקשה אחת יהיה למראית עין בלבד, ואמנם יגדיל את הסיכוי לגיוס, אבל יכול לייצר בעתיד מורכבויות מיותרות, ניהוליות ואחרות.

אז מה הוא אותו קשר מהותי שבגינו לא יהיה נכון להפריד בין הפעילות המסורתית של החברה לבין זו החדשה?

פתרון טכנולוגי למוצר או שירות שנמכר שנים הנו קשר חזק שכזה. אם במסגרת הפעילות החדשה פיתחנו פתרון טכנולגי שכזה, שייצר בעתיד קניבליזציה בין שתי הפעילויות on the go אזי במקרה הזה ההשקעה צריכה להיות במאוחד.

אם הפעילות החדשה מצריכה העסקת עובדים בעלי כישורים זהים לזו המסורתית, אז קיים קשר חזק שכזה.

אם בעלי המניות מבינים שבעקבות שינויים בשוק בו הם פועלים אין מנוס מהקמת מרכז הרווח החדש, וללא הפעילות החדשה,  זו המסורתית תגווע, אז קיים קשר חזק שכזה.

מניסיוננו, הקמת מרכז רווח חדש קשור ברב המקרים לזה המסורתי בצורה זו או אחרת, נכון יהיה לפיכח לגייס השקעה על כל הפעילות, שווי חברה המייצרת כבר תזרים מזומנים חיובי יהיה גבוה יותר וזה יקבל ביטוי באחוז האחזקה אשר יקבל המשקיע. כלומר, אל דאגה, נתתם למשקיע הפוטנציאלי פעילות אשר כבר מייצרת תזרים מזומנים? גם הוא יודע שהוא יאלץ להכניס קצת יותר עמוק את היד לכיס.

בכל מקרה, תמיד ניתן, במסגרת הכנת התוכנית העסקית להציג כל מרכז רווח בפני עצמו, כולל הערכת שוויו נפרדת, ובכך לספק למשקיע הפוטנציאלי, גמישות רבה יותר והתאמה לרצונותיו וצרכיו האישיים.