להסתכל על המציאות ללא מסכות דרך תוכנית עסקית

חשוב מאוד לשמור על גמישות מחשבתית, לא לאבד את הראייה הביקורתית ואת יכולת השיפוט.

הדרך להצלחה באמצעות תוכנית עסקית

ישנם תחומים בחיים שבהם כדאי להוריד את המסכות ולהסתכל על המציאות בעיניים פקוחות.
פורים, שרובנו נוטים לחשוב עליו כ"חג גדול לילדים", אינו מיועד לילדים בלבד. גם המבוגרים שבינינו נהנים להתאפר, לעטות מסיכות, לשתות (כמאמר המצווה, כמובן) ולהשתטות.
אבל הבריחה הזו מהמציאות, אינה מוגבלת לימות פורים בלבד. במהלך השנה כולה, אנו עוטים על עצמנו מסיכות, או לחילופין, מבקשים לראות את המציאות אחרת מכפי שהיא באמת. לפעמים, זה נובע מרצון עז לגרום לדברים להיות כפי שאנחנו רוצים שהם יהיו.
  • מאהבה לא קונים במכולת
כך למשל, במקרה שיש לנו רעיון לעסק. לא סתם רעיון לעסק, רעיון ממש גאוני, חדשני, ש"לא ברור איך לא חשבו עליו זה קו דם". זה בדיוק המקום לעצור. כשאנחנו מאוהבים, אנחנו מאבדים את הראייה הביקורתית ומפסיקים לחשוב בהיגיון. הרצון שלנו לממש את ההתלהבות מרעיון כלשהו, גאוני ככל שיהיה, עלול להעיב על תפיסת המציאות שלנו ולכן, בעת פתיחת עסק, גיוס הון לעסק או הרחבת פעילות קיימת, אנו נדרשים בראש ובראשונה להכנת תוכנית עסקית.
מטרתה של תוכנית עסקית, בין היתר, הינה לספק תמונת מצב אמתית אודות העסק, הפוטנציאל הגלום בו והכדאיות הכלכלית שלו. תמונת מצב כזו, חייבת להתבסס על נתונים ועל ניתוח פיננסי אובייקטיבי. במילים אחרות, לא מספיק שהרעיון שלכם טוב, הוא גם חייב להיות מגובה במספרים.
  • "דברי במספרים, גברת"
התוצר הסופי של תוכנית עסקית הוא מספרים, אבל לא רק של השורה התחתונה בדמות הרווח הנקי. משקיע תמיד ישאל , איך הגענו לשורה התחתונה. משקיע ירצה לראות בין השאר את תזרים המזומנים, את מבנה האשראי, את לוחות זמנים להחזר ההשקעה.
  • הדרך למעלה עוברת דרך אסטרטגיה עסקית
יכול להיות שהמוצר שלכם באמת מצוין, ושאתם הולכים לכבוש איתו את השוק. אבל מתי בפעם האחרונה ניתחתם את השוק? מיפיתם את המתחרים שלכם? הגדרתם את קהל המטרה שלכם? בדקתם את מקדמי העונתיות? קל מאד "להלביש" על התוכנית העסקית שלנו "תחפושות", לעוות או למתוח את המציאות כך שהיא תהיה תואמת למה שהיינו מאד רוצים שיקרה, אך משקיע שייתקל בתוכנית עסקית, שמושגי היסוד בה שגויים או לא מנוסחים בבהירות, או כזו שלא מציגה את אבני הדרך להתפתחות העסקית – לא ימהר לשים את כספו. ניתוח שוק, ניתוח פיננסי של העסק, תכנון אסטרטגיה עסקית שיווקית, מיפוי מתחרים ובדיקת ההיתכנות עסקית לאורך זמן טוב שיעשו על ידכם, אך לפעמים אורח לרגע רואה כל פגע, לכן חשוב שגרום חיצוני ומקצועי יסייע לכם המלאכה.
  • לראות את העולם דרך עיניים של מומחה
הרשת מציעה לנו שלל מודלים ותבניות לכתיבת תוכנית עסקית בשיטת "עשה זאת בעצמך", וקל מאד להתפתות לכתיבת תוכנית עסקית ללא סיוע של חברה מתמחה . "כמה קשה זה כבר יכול להיות? הרי אף אחד לא מכיר את העסק שלנו טוב יותר מאיתנו". אולי, אבל דווקא העובדה הזו יכולה להיות לכם לרועץ. העובדה שאתם "חיים" את העסק שלכם, תקשה עליכם להסתכל עליו "מבחוץ", בצורה אובייקטיבית. יועץ חיצוני, מומחה, שתחום התמחותו היא כתיבת תוכניות עסקיות, יעבוד איתכם בצמוד, ילמד את העסק שלכם לפני ולפנים, בעזרתכם, וידע "לנקות" את כל התוכן הריגשי (שמתבטא במידע שגוי), שמיותר במקרה הזה. תחת זאת, הוא ידע להוסיף את כל המידע המקצועי, הרלוונטי: היכרות עם הסביבה העסקית, הדיסציפלינות הפיננסיות השונות, יקבע אסטרטגיה והמודל העסקי הנכון, והרי לכם תוכנית עסקית ריאלית ומעשית, ללא שגיאות, וללא תחפושות.
0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *