החלטת לכתוב תוכנית עסקית בעצמך? חשוב מאוד לשמור על גמישות מחשבתית, לא לאבד את הראייה הביקורתית ואת יכולת השיפוט.

תוכנית עסקית למטרת גיוס השקעה ופיתוח עסקי – עשה זאת בעצמך

GO או NO GO?
יש לך רעיון מבריק לעסק, הגעת למסקנה שדרושה פריצת דרך בפעילות העסקית הנוכחית שלך, אבל אין לך מושג מהיכן להתחיל. יש לנו תשובה ברורה: מהצעד הראשון הפותח כל מהלך עסקי – כתיבת תוכנית עסקית מקצועית, אם זו למטרת גיוס השקעה או למטרת פיתוח עסקי, משאלת השאלות, מבחינת הנתונים, התפיסה, השוק, היכולות והאפשרויות. אז מה הם אותם כללים אשר יהפכו תוכנית עסקית לסיפור הצלחה?

אז איך כותבים תוכנית עסקית מקצועית שמביאה לתוצאות? גיוס השקעה, פריצת דרך עסקית, שינוי מגמה..

הנה עוד כמה טיפים ועצות חשובות לכתיבת תוכנית עסקית מקצועית:

עמוד השער
חשוב שיהיה מעניין חזותית, תמונה של המוצר ו/או השרות יכולה ליצור עניין ראשוני. עמוד השער מכיל בד"כ את הפרטים הבאים: שם החברה, תאריך היווסדות, עותק מספר … איש קשר לשאלות. בעידן בו הכל מאד מעוצב ומוקפד יש חשיבות גדולה מאד לעניין האסתטי, והאסתטיקה הזו מתחילה בעמוד השער של התכנית העסקית שלך. המטרה – ליצור בולטות כבר במבט הראשון.

תוכן העניינים
חשוב שיהיה מדויק, נח לקריאה, תמציתי. רבים מקוראי התכנית העסקית יתעכבו בעיקר על החלק הזה וממנו ינווטו לחלקים אשר מעניינים אותם יותר מאחרים; סקירת השוק, הנתונים הפינסיים העיקריים וכד', תוכן העניינים מאפשר התמצאות מהירה בתוכנית העסקית. דוגמא לתוכן עניינים.

תמצית המנהלים  – executive summary
החלק החשוב ביותר בתוכנית העסקית שלך! סביר להניח שרב המשקיעים יחליטו כבר בשלב זה האם להמשיך לקרוא אותה או לא.
חלק זה צריך בראש ובראשונה לשכנע את המשקיע שלך למה הוא חייב! להשקיע עוד כמה דקות מזמנו היקר. תמצית המנהלים חייבת להכיל את האינפורמציה העיקרית המבססת את המודל העסקי שלך, המפורט בגוף התוכנית. על התמצית להיות מדויקת וממוקדת (לא יותר משניים-שלשה עמודים), קונקרטית ומסקרנת. יש לזכור, תמצית מנהלים הנה סכום התכנית כולה ואינה יכולה להכתב ללא יתר פרקי התוכנית.

תאור חזון החברה
בהירות החזון העסקי שלך תוביל את קורא התוכנית בצורה ברורה וחלקה. החזון צריך להיות מנוסח בקצרה ובמילים פשוטות. תאור יעדים ומטרות לעתיד המהווים אבני דרך להתפתחות החברה ישלימו את תמונת החזון. החזון אינו רק בשביל המשקיע, הוא גם עבורך. הוא מגדיר לאן רוצים להגיע ותוך כמה זמן. זכרו, אם יצא לך להגשים את החזון שלכם, תתכוננו לנסח אחד חדש..

תאור החברה
פרוט מתי נוסדה החברה, שם רשום, מיקום המשרדים/המפעל, שטח המשרדים , אישורים מיוחדים, אישורים משפטיים, פטנטים וכד'. חלק זה אמנם טכני באופן יחסי אבל צריך לספק את כל הפרטים היבשים שיצמצמו את תחושת אי הוודאות והחשדנות של קורא התוכנית, משקיע, בנק, שותף אסטרטגי או כל גורם אחר.

קשרים אסטרטגיים
פרט קשרים כאלו התורמים לתפעולה השוטף של החברה – עם חברות קשורות, שותפים אסטרטגיים וכו'. הקשרים האסטרטגיים הם אלו שמספקים לכם יתרון תחרותי משמעותי על פני שחקנים אחרים בשוק שלכם. קשרים אסטרטגיים חשובים לא פחות מקניין רוחני, יכולות פיתוח או ייצור או מוצר חדשני. הקשרים שיצרתם הם אלו שמבליטים את הנכסים, הבלתי מוחשייים שיש לכם על פני גורמים אחרים בשוק בו אתם פועלים.

תיאור המוצר/השרות
הסבר איך המוצר שלך עובד או איך השרות שלך בא לידי שימוש? באילו שווקים הוא משתלב? מהו הערך המוסף אותו אתה מציע לשווקים אלו? מה הן כל אותן תכונות מיוחדות שעושות אותו לייחודי – Add Value . כן חשוב לציין בין השאר את החדשנות הטכנולגית אם ישנה כזו. תוכנית עסקית ללא תאור מדויק של המוצר או השירות תיצור בלבול בקרב קוראי התוכנית.

מוצרים לעתיד ו / או מוצרים משלימים
ספרו על יעדים לעתיד, מוצרים משלימים, התפתחויות טכנולוגיות וכו'. תמיד חשוב שמעבר למוצר ו/או השירות אשר מספקים ערך יהיו על הכוונת מוצרים נוספים בעתיד אשר יכולים לייצר תזרים חיובי עתידי ולמעשה לשרטט את החלום ביום שאחרי.

ייצור / הפקה / הפצה / פיתוח
פרט את הציוד הנדרש, חומרי הגלם, כוח עבודה, שיטת הפצה. אם מדובר בסטארט אפ, יש לתאר את שלבי הפיתוח מיום ההקמה ועד להוצאות פיתוח שוטפות. יש לשים לב כי חלק מהפיתוח ניתן לסיווג בסעיף הוצאות, חלק אחר בסעיף השקעות.

השוק / הענף
אחרי שסיפרת על העסק שלך, זה הזמן לסקור את הענף בו אתה הולך לפעול.
חלק זה הנו קריטי בתוכנית העסקית ומהווה בסיס איתן לאסטרטגיה העסקית, חשוב מאד להבין את הסביבה העסקית בה אנו פועלים לפני שנכנסים אליה, אנו נעזרים בסקרי שוק שונים ומגוונים כדי להשלים את סקירת השוק והענף, ורצוי להשקיע זמן ומאמץ רב בעיקר בשביל עצמך וגם עבור משקיע פוטנציאלי שלא בהכרח מכיר את עולם התוכן אליו הוא נכנס.

הגדרת השוק
קבע באיזה ענף/שוק אתה מתחרה? מה הם היקפי הפעילות באותו ענף (מחזורים וכו'), לאיזה נתח שוק אתה שואף להגיע? מה הם המגמות האחרונות בענף? האם ישנם תת ענפים?
זה הזמן לבצע סקר שוק מקיף ומקצועי. ישנם ענפים בהם יהיה קל באופן יחסי למצוע נתוינם קשיחים, בענפים אחרים יש לבצע מניפוליציות שיביאו בסופו של דבר לגודל שוק העיד.

בסיס לתוכנית שיווקית
על מה מבוססת תוכנית השיווק של העסק שלך? מהו שיעור החדירה לשוק בשנים הקרובות? התוכנית השיווקית מנסחת את העקרונות על פיהם אנחנו חודרים לשוק. יש לזכור, תוכנית שיווקית איננה תוכנית עסקית, אלו שני מסמכים שונים. בתוכנית העסקית מתארים בכלליות את אבני היסוד לתוכנית השיווקית, ובתוכנית השיווקית מתארים באופן ספציצפי את ערוצי השיווק השונים.

מיצוב
החלט על אסטרטגיית המחירים שלך , מחיר נמוך/גבוה, לאילו עשירונים אתה פונה מעל/מתחת למתחרים. יש לייחס חשיבות מכרעת לחלק זה והוא נגזר בין השאר מהיתרונות היחסיים שיש לנו ביחס לשוק ולמתחרים.

שיווק, פרסום וקד"מ
המטרה שלך היא להציג, לקדם ולתמוך במוצר/בשרות שאתה נותן. זה הזמן להחליט איך אתה עושה את כל זה ומהו התקציב אשר עומד לרשותך.

ניתוח מתחרים
סקור את מתחרייך העיקריים, ישירים ועקיפים, התייחס למשתנים כגון: אופי המוצר, מחיר, מיקום, אסטרטגיה שיווקית והפצה.
אל תתעצל. הכרות מעמיקה עם מתחרייך תעזור לך לקבוע את האסטרטגיה העסקית הנכונה לעסק שלך (גם בשלב זה אנו נעזרים בשותפינו האסטרטגים אשר עוזרים לנו לבחון לעומק, בצורה מקצועית את השוק בו אתה פועל.)

ניתוח SWOT
נסה לקבוע מה הם החוזקים והחולשות, האיומים וההזדמנויות של העסק. ניתוח SWOT, במסגרת הכנת תוכנית עסקית, מסביר בנקודות את הסביבה החיצונית של המיזם לצד המבנה הפנימי שלו.

צוות הניהול
אחד החלקים החשובים ביותר בתוכנית. מפרט בפניי המשקיע בידי מי הוא שם את כספו.
בחלק זה עלייך לספר מי הם אותם האנשים בהם אתה רוצה שנשקיע ואיך הם עובדים ביחד. ישנם כאלה הסבורים כי עדיף להשקיע ברעיון בינוני עם יזמים מעולים מאשר ברעיון מעולה עם יזמים בינוניים..

הון נדרש
פרט למה אתה צריך את הכסף שאתה רוצה לגייס, פרוט מלא ככל האפשר יגדיל את סיכוייך לגייס. ההון הנדרש נגזר בדרך כלל מתזרים המזומנים שבתכנית העסקית.

מסקנה
במספר משפטים קצרים ו"מוחצים" סכם את התוכנית העסקית במלואה. המסקנה באה לידי ביטוי בדרך כלל במסגרת תמצית המנהלים. לקוראים יש נטיה להתמקד בקטע הפותח את התוכנית העסקית ובחלק המסיים אותה, לכן יש לייצר סיפור מסגרת ברור, כזה שיסגור את כל הקצוות.

תוכנית פיננסית
אם עד לנקודה זו הסתדרת לבד, נראה כי הגעת לשלב בו תצטרך עזרה מקצועית.

חלק זה כולל:

הנחות יסוד מפורטות ומנומקות היטב לתוכנית העסקית
דוח רווח והפסד לשנים הקרובות
דוח תזרים מזומנים
ניתוחי רגישות

נספחים
כל מה שהתלבטת אם להכניס לגוף התוכנית העסקית ובסוף החלטת להוסיף כנספח.
חלק זה מהווה בסיס עובדתי המרחיב חלק מההנחות בגוף התוכנית.

קריאה נוספת:

מה אנחנו מציעים

Full GONOGO

תוכנית עסקית מלאה

תוכנית עסקית מלאה ומקיפה, הכוללת בין השאר: תוכנית פיננסית מלאה ל – 4 שנים, תמצית מנהלים, ONE PAGE SUMMARY

Premium GONOGO

תוכנית עסקית מורחבת

בתוכנית המורחבת אנחנו נותנים לך "חבילה שלמה" בדרך ליישום תוכנית עסקית משלך. החבילה כולל תמיכה בהיקף רחב גם בהיבטים "על יד" התוכנית העסקית.

Implement GONOGO

תוכנית עסקית יישומית

במסגרת הכנתה של תוכנית עסקית יישומית אנחנו למעשה מתחילים לעבוד יחד עם היזם, מהווים חלק מהצוות המתגבש, מעורבים בכל הנעשה בחברה