לחזור לבסיס

אחד השיעורים החשובים שלמדנו בשנה המאתגרת שהסתיימה לה אתמול, הוא הצורך לערער את כל הקונספציות שהאמנו בהן, לבחון מחדש את הפרדיגמות ובעיקר לחזור לבסיס. אותו הבסיס שנשמט לו ב 07/10 וייקח עוד זמן עד שיבנה מחדש. אנו מרגישים זאת ברמה הלאומית, ברמה העסקית וכמובן שברמה האישית, ומבינים כעת יותר מאי פעם, כמה חשוב לבחון מחדש את המציאות, לשאול את עצמנו גם את השאלות הקשות ולעבוד לפי תוכנית עבודה מסודרת שמכינה אותנו להתמודדות עם כל תרחיש.

שנת 2024 היא הזדמנות עבור כולנו לייצר את השינוי אליו אנו כמהים, להציב מטרות חדשות, לקדם את העסק שלנו, ללמוד מטעויות העבר ולתכנן את העתיד כראוי. כמו שאמר לינקולן, הדרך הטובה ביותר לחזות את העתיד שלך היא פשוט ליצור אותו. וכדי לא ליפול שוב להבטחות גנריות שאנו נוטים להבטיח לעצמנו, כאלו שמתמוססות לאחר כמה ימים או שבועות, אנחנו ממליצים לכם לעצור לרגע, לעשות לעצמכם שיקוף ולסכם את השנה שחלפה. אז זה הזמן להתחיל לשאול ובעיקר לענות לעצמכם בכנות:

  1. מה הסיפור שהמספרים מספרים? כפי שנאמר, עם מספרים אי אפשר להתווכח. הגיע הזמן לבחון את ביצועי השנה שחלפה ולבדוק את 'בריאותו של העסק'. האם ההכנסות גדלו ביחס לשנה הקודמת? מה לגבי ההוצאות? האם העסק שלכם רווחי? מה מצב תזרים המזומנים שלכם? האם כמות לקוחות גדלה? (איזו שאלה מבין השאלות האלו קופצת לכם ישר ועושה קצת קווץ' בבטן?) בדקו עד כמה העסק שלכם יציב, והתחילו לחשוב אילו צעדים נכונים עבורו.
  2. מהם החוזקות והחולשות שלכם? מודעות לחוזקות ולחולשות שלכם היא פרמטר חשוב ביותר בתור בעלי עסקים. חשבו עם עצמכם מה הן נקודות החוזקה שלכם? האם אתם אנשים של אנשים או דווקא אנשים של מספרים? האם אתם חזקים בתחום השיווק והמכירות? אולי החלק הטכנולוגי עובד לכם טוב יותר? המיקוד בחוזקות שלכם יאפשר לכם למנף את עצמכם במקומות שבאים לכם בקלות, והמודעות לחולשות שלכם תאפשר לכם להעביר את השרביט לאחרים במקומות שמאתגרים אתכם.
  3. מה עבד לכם טוב השנה? מה עבד פחות טוב? אל תפחדו מכנות רדיקלית בשאלה הזו. גם אם השקעתם תקציבים גבוהים בקמפיין שיווקי שלא עבד בכלל, נסו להצביע על הכשל על מנת שתוכלו ללמוד מזה ולהשתפר להבא. חישבו מה עשיתם השנה שכן עבד לכם – שיתופי פעולה שהניבו פירות, קידום פרויקטים מוצלחים, התנהלות יעילה, קבלת החלטות או טיפוח הרגלים שתרמו לקידום העסק, העסקת עובדים חיוניים, רשמו לעצמכם את הדברים שתרצו לשפר ולשמר.

ולאחר סיכום השנה החולפת, בנו את החזון שלכם קדימה. התחילו בגדול וללא פחד – איפה אתם רואים את העסק שלכם עוד חמש שנים?

מתוך יעד העל שלכם, גזרו את היעדים שלכם לשנה הקרובה, ולבסוף פירטו אותם לרמה החודשית, השבועית והיומית. באופן זה המטרות שלכם לא יישארו כחזון בלתי ממומש, אלא יהפכו למשימות קונקרטיות התחומות בזמן.

כדי לעשות זאת, העזרו בשאלה 'מה צריך לעשות בכדי ש X יקרה?'. לדוגמא- נניח שאתם רוצים להגיע ליעד מכירות שנתי של 10 מיליון שקלים. שאלו את עצמכם –

  • מה צריך לעשות בכדי להגיע ליעד הזה?
  • לעשות 1,000 עסקאות בשנה.
  • מה צריך לעשות בכדי להגיע ליעד הזה?
  • להגדיל את תקציבי השיווק ולגייס איש מקצוע לקידום הקמפיינים בדיגיטל.
  • מה צריך לעשות בכדי להגיע ליעד הזה?
  • לגייס השקעה על סך X שקלים ולהתחיל לחפש איש מקצוע.

והנה, פרטתם מטרת על לצעדים קונקרטיים וברורים שאתם יכולים להתחיל ממש עכשיו.

לאחר שהגדרתם יעדים חשבו עם עצמכם:

  1. האם היעד ממוקד? – שימו לב שהיעדים שלכם ממקודים. חישבו האם ההשקעה בהם אכן תהיה שווה את המאמץ? האם הם רלוונטיים ומקדמים אתכם אל עבר חזון העל שלכם?
  2. כיצד תבחרו למדוד את ההצלחה שלכם? על מנת לדעת שהגעתם ליעד אותו הצבתם, חשוב שתגדירו איך אתם הולכים למדוד אותו. האם לפי אחוזי המרה? הגדלת הביקורים באתר? שינוי תמהיל המכירות? הגדלת המודעות למותג? הגדירו מהם מדדי הביצוע (KPI's) לפיהם תמדדו את עצמכם.
  3. בניית אסטרטגיה ותקציב שנתי כחלק מתוכנית עסקית – בניית אסטרטגיה ותקציב שנתי יאפשרו לכם לנהל את העסק שלכם תוך בקרה וניהול נכון אשר יספקו ביסוס לקבלת ההחלטות שלכם ויאפשרו ייעול של הזמן והכסף שאתם משקיעים בעסק. התקציב השנתי יאפשר לכם לפקח אחר פעילות החברה, להיות אדפטיביים, לעקוב אחר שינויים, ולהבין איפה העסק שלכם עומד בכל זמן נתון.

השנה האחרונה לימדה אותנו שהבלתי צפוי הוא לגמרי צפוי ולכן עלינו לקחת אותו בחשבון כשאנו בונים תוכנית עסקית. בתוך המצב המורכב שכולנו חווים, חשוב להסתכל על ההזדמנות החד פעמית שכולנו קיבלנו, לייצר לעצמנו שנה של התפתחות וצמיחה. היום האחרון של שנת 2023 הוא גם היום הראשון שלכם ליצירת התנהלות עסקית טובה יותר ותכנון נכון של עתיד העסק שלכם.

בתקווה לשנה שתביא איתה רוח חדשה וימים שקטים ורגועים.