אוספים את השברים

מאז אותה שבת שחורה, רבים מאיתנו חשים אי ודאות גדולה ופחד בלתי פוסק. אי הודאות בחיינו מגבירה את תחושת החרדה וחוסר השליטה על מציאות חיינו. אנחנו מוצפים ברגשות, שאלות, דאגות והחלטות מורכבות. תחושת חוסר הוודאות היא זו הוודאית מכולן. השאלה המרכזית היא כיצד אנו בוחרים להתייחס לאי הנוחות הזו ואיזה מענה נבחר לתת לעצמנו במצב הקיים.

פמה צ'ודרון, נזירה בודהיסטית ומורה רוחנית ממוצא מערבי ומחברת רבי המכר "כשהדברים מתפרקים" ו"המקומות שמפחידים אותך" כתבה: "השאלה המרכזית באימוני לוחמים אינה כיצד אנו נמנעים מאי ודאות ופחד, אלא כיצד אנו מתייחסים לאי הנוחות".

הפסיכולוג ויקטור פרנקל אמר: "כשאין באפשרותנו לשנות את המצב, האתגר הוא לשנות את עצמנו". פרנקל, שהיה ניצול שואה, הסתכל על חייו מתוך הבנה שיש לנו שליטה על עולמנו הפנימי ועל הבחירות שלנו. וכמוהו, כך כל אחד מסוגל.

בדיוק כפי שבניתוח ה SWOT יש לנו יכולת להשפיע אך ורק על החוזקות והחולשות של העסק שלנו, ולא בהכרח על ההזדמנויות והאיומים החיצוניים לו, כך רצוי וכדאי להמשיך לפעול גם בימים אלו ולאחוז במימוש החוזקות שלנו שכן אנו כמהים להביט קדימה בתקווה וברצון לשיקום ותקומה.

וכאן חשוב לדבר על תרומה אדירה שרבים מאיתנו יכולים לתרום- והיא עבודה. אחד הכוחות המניעים של המדינה שלנו היא הכלכלה שלה. לקום ולצאת לעבוד, לשמור על שגרה יצרנית, להמשיך לנהל את העסק או לפתח את המיזם שלך, כל אלו תרומות קריטיות שלא יסולאו בפז. הן נותנות תוקף לקיומנו, תורמות לרווחה הנפשית שלנו ועוזרות בלחימה הן בהיבט כלכלי והן בהיבט תודעתי-פסיכולוגי.

בעולמות הCBT בפסיכולוגיה, אחת השיטות להתמודדות עם חוסר וודאות ומצב רוח ירוד נקראת 'הפעלה התנהגותית'. טכניקה זו מציעה להמשיך לקיים את השגרה שלנו, כל אחד באופן שמתאפשר לו, ולדבוק בה גם אם אנחנו מעדיפים לשקוע לחדשות או להימנע מעשייה. כשאנו לא יודעים מה צופן העתיד, הצבת יעדים ברי השגה, התארגנות ומפגש עם אנשים הם מרוממי רוח, מרגיעים ונותני משמעות.

אז מה ניתן לעשות על מנת להמשיך להניע את הכלכלה שלנו?

  • המשיכו להניע תהליכים עסקיים שהתחלתם, על אף האתגר הכרוך בכך, ונסו לשמר את השגרה ככל שניתן: המשיכו בפגישות עם לקוחות, גיוסי השקעה, קידומים במדיות, פיתוח מוצרים ועוד.
  • גם אם העסק שלכם כרגע על Hold, תמיד ניתן לעשות ארגון פנימי של העסק, מעין "סדר פסח" מוקדם. ארגון מסמכים, אנליטיקה לנתוני העסק, התעסקות בירוקרטית שדחיתם כבר תקופה מול הבנק, הביטוח, רואה החשבון וכו'.
  • ארגון העתיד שלכם- בסופו של דבר החיים ישובו לקדמותם והעומס ישוב גם הוא. נצלו את חלון הזמן שנוצר על מנת לפתח את העסק שלכם ולהקל על עצמכם בעתיד. שקלו לקבוע ישיבת צוות שתכלול סיעור מוחות וחשיבה על פיתוח עסקי, חלוקת תפקידים ליישום, כתיבת Newsletters עבור החודשים הבאים, יצירת תוכן שיווקי מעניין וחדש ועוד.
  • העמיקו ולמדו נושאים חדשים- בתוך היום יום העמוס שלנו, אנחנו לא תמיד מגיעים ללמידת נושאים חדשים שמעניינים אותנו. זהו זמן טוב להעמיק בתחומי העניין שלכם באופן שיתרום לכם בהמשך העשייה בעסק. עשו קורס מעניין שתומך במכירות העסק שלכם, שמעו פודקאסטים, קראו ספרים, כנסו לוובינרים והעשירו את הידע שלכם על מנת למנף את המשך העשייה שלכם.
  • חשבו כיצד הידע שלכם עשוי לתרום לאחרים- יש לכם עסק באונליין? שקלו תרומת אחוז מסוים מההכנסות לאלו שזקוקים לכך. כך אתם גם מושכים אליכם קהל לקוחות שישמח לרכוש מכם (ועל ידי כך מגדילים חשיפה), גם נותנים תחושה נהדרת לרוכשים, לנתרמים וכמובן- לעצמכם. וכך עבור כל תחום: אתם מומחי שיווק בדיגיטל? שקלו לסייע במערך ההסברתי או להסיר עמודים הפוגעים בתדמית המדינה. אתם מנהלים בנשמתכם? יזמים? מטפלים? לכל אחד מכם יש אפשרות טובה ויצירתית העומדת בפניו על מנת לתרום לאחרים.
  • בנו לכם רשת ביטחון שתלווה אתכם בימים מאתגרים כמו אלו. כיצד תבחרו להתנהל כלכלית? עסקית? רגשית? בנו עמודי תווך אשר יעזרו לכם לעבור תקופות סוערות כמו זו ולהישאר עם הראש מעל המים.
  • ולבסוף כמובן, עדכנו את התוכנית העסקית ולא פחות חשוב, את התוכנית האישית שלכם לטווח הקצר ולטווח הארוך.

לימים טובים יותר..

GONOGO