על הקשר בין תהליך כתיבת תוכנית עסקית לתהליך פיתוח מוצר

תהליך כתיבת תכנית העסקית ותהליך פיתוח מוצר חולקים קווי דמיון רבים ושניהם מסייעים ליזם להוציא רעיון אל הפועל. יזם מתחיל מגיע לרוב לשלב כתיבת התכנית העסקית טרם פיתח מוצר מוחשי.
במסגרת תהליך הכנת התוכנית העסקית נעשית סקירת שוק מקיפה, בחינת המוצר, סקירת מתחרים ועוד, ולבסוף מגבשים תחזית פיננסית המציגה בין השאר עלויות ייצור ליחידה בכמויות שונות המתכנסת לדו"ח רווח והפסד ותזרים מזומנים. דיוק התחזית נשען במידה רבה על ניתוח עלויות נכון ומדויק, המתחיל מתמחור יחידת מוצר בודד, משתנה הנקבע בין השאר בתהליך פיתוח המוצר ועל ידי מפתחי ומעצבי המוצר. בזכות שיתוף פעולה בין כותבי התכנית למעצב המוצר ניתן להציג נתונים פיננסים מדויקים ושלמים יותר ולגבש אסטרטגיה עסקית מתאימה ונכונה.

בניוזלטר החודש אנו מארחים את כפיר פלדמן מחברת אינטוויז'ן אשר מתמחה בפיתוח מוצרים.

אז מהו תהליך פיתוח מוצר (מוחשי) ואיך אתה כיזם, יכול להיערך אליו בצורה נכונה?

תהליך פיתוח מוצר מורכב ממספר תחנות עיקריות אשר לכל אחת יש חלק בהצלחת הפרויקט כולו. לכל תחנה יש את המשקל שלה (כסף, זמן, תועלת) בהתאם למוצר המפותח. ישנם מוצרים ששלב אחד מתארך יותר מהאחר, או שלב זול יותר, אך בסופו של דבר כולם מובילים לאותה הנקודה והיא מוצר מוחשי ועובד אשר מבצע את המשימה אותה הגה היזם. את התהליך מובילים מהנדסי מכונות ומעצבי מוצר. במידת הצורך מפעיל הצוות גם מומחים מתחומים נוספים כמו – הנדסת אלקטרוניקה, בקרה ותוכנה.

שלבי פיתוח המוצר הם:

  • אפיון המוצר – תהליך האפיון הוא תהליך חשוב מאד ומהווה אבן דרך משמעותית בדרך לתהליך בריא ומוצלח. אנו מתייחסים לאפיון המוצר כ-"מפת דרכים" של תהליך הפיתוח. ישנם קווים מקבילים בין תהליך האפיון לבין בניית תכנית עסקית. בשלב זה מדברים גם על המוצר עצמו (לכל חלקיו) גם על הדרישות השונות בהן אמורים לעמוד בסוף הפיתוח וגם על מדדים כמותיים כמו נפח שוק והגדרת קהל היעד.
  • פיתוח קונספט ראשוני – המוחות המפתחים מתכנסים בכדי להעלות רעיונות שונים למתן פתרונות לדרישות האפיון. מתבצע סיעור מוחות ובסופו נהוג להתמקד ב-3 קונספטים שונים שיכולים לספק את הפתרון. כדי להחליט מה הוא הקונספט המתאים ביותר, בונים רשימה של יתרונות, חסרונות ודרישות עיקריות (שנלקחות משלב האפיון), מדרגים כל אחד מהקונספטים עבור כל פרט ברשימה, והקונספט שמקבל בצורה מובהקת את הציון הגבוה ביותר יהיה בדרך כלל זה שיבחר לביצוע הפרויקט.
  • תכנון מפורט – עד כה צוות הפיתוח עסק בעיקר במודלים תלת מימדיים, אבות טיפוס ראשוניים מאד ובדיקות שונות. עכשיו עוברים לתכנון המוצר במלואו עד לרמת הבורג. מתכננים פריטים יעודיים למוצר, מכניסים לתכנון את מוצרי המדף והחומרים מהם המוצר עתיד להיבנות וכל דבר אשר מקשר בין המציאות לתכנון ממוחשב. בעזרת תוכנות התכנון המתקדמות שיש היום, מקבלים את המוצר המלא בהדמייה תלת מימדים מלאה כולל כל המכלולים והמנגונים שלו. הצוות המפתח יכול בשלב הזה לבצע אנליזות שונות, לפתור בעיות ולהגיע למסקנות חשובות לפני שמייצרים אבטיפוס ראשוני.
  • ייצור ובניית אבטיפוס ראשוני – כשהתכנון מסתיים, צוות הפיתוח שוקד על שרטוטי חלקים, שרטוטי הרכבות והכנה מלאה של כל מה שנדרש לקראת ייצור והרכבה. השרטוטים נשלחים לייצרנים שונים בטכנולוגיות ייצור שונות, פרטי המדף מוזמנים מספקים וכל החלקים מגיעים לחברה המפתחת כדי שתהליך ההרכבה יצא לפועל. הצוות מרכיב את המוצר, מחדיר לו חיים, והופך אותו ממודל ממוחשב למודל חי ואמיתי (שלב מרגש לכל יזם!). עכשיו ניתן לבצע סדרת בדיקות ולשפר מנגנונים שונים במערכת עד שהתוצאה הרצויה מתקבלת.
  • תכנון מוצר סופי ושילוב עיצוב המוצר – נתחיל מכך שמעצב מוצר מלווה את תהליך הפיתוח מהרגע הראשון. הוא נותן את הטון ומייעץ לצוות המהנדסים בכל שלב בכדי להישאר בגבולות גזרה כלשהן. העיצוב הסופי בא לידי ביטוי רק לאחר שהפיתוח העיקרי (של המכאניקה עצמה) הגיע לקיצו. בשלב זה, צוות המנהדסים עובד על תכנון המוצר הסופי ומעצבי המוצר עובדים על החלק המשמעותי שלהם. בסופו של דבר מתבצע ייצור ורכש של כל החלקים והמוצר בתצורתו הסופית מורכב ונבדק.
  • תיק מוצר – לאחר שהסתיים התכנון, ובהנחה שהמוצר עתיד לצאת לייצור סדרתי (יכול להיות סדרה קטנה של יחידות בודדות או סדרות גדולות של אלפים ויותר), כל התכנון והפיתוח מתועד בתוך תיק מוצר מסודר הכולל – שרטוטי ייצור, שרטוטי הרכבה, דפי נתונים על מוצרי מדף, כל מה שנדרש בכדי שכל אחד יוכל להבין איך לייצר ולהרכיב את המוצר.

יזמים שצולחים את תהליך הפיתוח ומתכננים נכון את המשך התהליך, עוברים להעברת המוצר "מפיתוח לייצור". קצרה העט מלהכיל, אך חשוב לציין שזהו שלב חשוב מאד בו מתאימים את המוצר לייצור סדרתי (בשונה משלב הפיתוח, הייצור הסדרתי משלב טכנולוגיות ייצור מתאימות, אשר מוזילות את מחיר המוצר הסופי).

חברת אינטוויז'ן מרכזת תחתיה מספר שירותים ליזמים ומפתחי מוצרים כולל פיתוח הנדסי, עיצוב מוצר והעברה מפיתוח לייצור. הגיוון במוצרים שפותחו בחברה, הצוות היצירתי והניסיון שנצבר מאפשר לתת פתרונות חוצי תחומים.