עשרת המכות לאחר כתיבת תוכנית עסקית

לא מספיק לכתוב תוכנית עסקית טובה. על מנת שזו תשיג את המטרה

עשרת המכות לאחר כתיבת תוכנית עסקית

לא מספיק לכתוב תוכנית עסקית טובה. על מנת שזו תשיג את המטרה – גיוס הון, חשוב לתכנן מה עושים ביום שאחרי ואיך בדיוק פועלים שלב אחר שלב. יזמים רבים המסיימים אצלנו תהליך אינטנסיבי מאד הכולל הכנת תוכנית עסקית, נכשלים דווקא לאחר כתיבתה.

להלן "10 המכות" של היום שאחרי…

 

  1. היעדר מיקוד – יזמים רבים נוטים "לירות לכל הכיוונים" במטרה להשיג השקעה. לא תמיד אסטרטגיה כזו היא האסטרטגיה הנכונה. חשוב ביותר לקבוע סדרי עדיפות ולדרג המשקיעים הפוטנציאלים לפי סדר עדיפות מראש: האם אנחנו מעוניינים במשקיע אסטרטגי, במשקיע פיננסי, במשקיע פעיל או פאסיבי. נכון יהיה להתחיל לעבוד בכמה מישורים רק לאחר שהגענו ל- Dead Endומיצינו האפשרויות הנכונות לנו ביותר. חוץ מזה, ישנם גופים המתאימים להשקעה כזו או אחרת ואחרים לא, לדוגמא; מקרן תבור, בערבות המדינה כנראה שלא תגייסו כסף למיזם האינטרנט שלכם…
  2. חוסר בשלות עסקית – "מכה" המאפיינת רבים מהיזמים בארץ ובכלל. תופעה זו נחשפת במלוא עוצמתה בעיקר כאשר מדברים על הקצאת מניות למשקיע פוטנציאלי, סיטואציה שכיחה המתרחשת בד"כ בישיבת הסכום. תזרים המזומנים מראה כי הסכום הנדרש להנעת המיזם עומד על כ – 2 מליון דולר, שאלת השאלות העולה בשלב זה היא, כמה מניות אותו יזם יהיה מוכן לתת תמורת 2 מליון הדולר החסרים, התשובה לשאלה זו משתנה בין יזם ליזם ותלויה בין השאר בהערכת שווי הפעילות המוצגת בתוכנית. אך גם ללא הערכת שווי, יזמים נופלים בפח בתשובתם: "…אני חייב לשמור על שליטה…" הם אומרים בביטחון. המשמעות לאמירה זו היא הקצאת מקסימום 49% ממניות המיזם למשקיע וסגירת דלתות רבות בגלל חוסר ניסיון והיעדר ראיה פרגמאטית.
  3. יהירות – תחושת הבלבול המאפיינת את תחילת תהליך הכנת התוכנית העסקית, מתחלפת בשלב מאוחר יותר באווירת זחיחות (זה קורה בד"כ בשלב בו אנו מחליפים את כובע השוטר הרע בכובע השוטר הטוב…), לפתע פתאום, אחרי שיש כבר ביד תוכנית עסקית מפוארת ומפורטת, הופך היזם יהיר ובטוח בעצמו כאילו הוא כבר עשה את ה – exit וכל מה שנותר כרגע הוא להחליט באיזה בנק להפקיד את הכסף…
  4. חשאיות – אמנם אין פטנט וגם לא איזשהו סוד מסחרי, בקיצור מה שיש זה רעיון טוב, עם מודל עסקי מעניין ותוכנית עסקית מצוינת, למרות זאת הופך המיזם לאפוף חשאיות…"אינני מתכוון להציג את התוכנית בפני אף גורם שלא יחתום על הסכם סודיות ושלא יתחייב "לגרש" כל אדם ששמע/ראה/פגש מישהו עם רעיון דומה בכלל ובפרט בתחום האינטרנט…" הוא אומר ולמעשה סוגר אופציות רבות העומדות בפניו.
  5. התעלמות – התעלמות מכל אותם חלקים המוגדרים כפחות "חזקים" בתוכנית העסקית (וישנם תמיד כאלו). במקרים רבים "נסגרת" התוכנית גם אם ברור לנו וליזם כי ישנם פרקים ו/או נתונים הדורשים השלמות בעתיד, ללא השלמות אלו אנו "מרחיקים" את הסיכוי ל – GO.
  6. אטימות – לשינויים, למגמות משתנות, לדרכי פעולה, לדעותיהם של שותפים לדרך, לדעותיהם של משקיעים פוטנציאלים, לסביבה העסקית.
  7. מקובעות – כל תוכנית, עסקית ובכלל, חייבת להיות פתוחה לשינויים, אמנם כחלק מהתוכנית העסקית שאנו בונים קיימת בד"כ גם "Plan B" , אך לא תמיד אנחנו מצליחים להביא בחשבון את כל הגורמים שעשויים להשתנות "על הדרך".
  8. ירידת מתח – הכנתם תוכנית – זו רק תחילת הדרך. עד עכשיו הייתם בחממה, מכאן הכול הופך להיות הרבה יותר מורכב. זה בדיוק השלב לצאת לקרב האמיתי, כי תקופת הכנת התוכנית עסקית הייתה אמנם לא קלה ומאתגרת אבל זה היה רק האימון, הקרב עוד לפניכם…
  9. חוסר סבלנות – חברים, המשימה לא הולכת להיות פשוטה. היא דורשת אורך רוח, סבלנות, עקשנות, נחישות והתמדה. חוסר סבלנות היא מתכון בטוח לכישלון. זה ייקח זמן ובד"כ הרבה יותר ממה שחשבתם.
  10. תזרים מזומנים – על מנת להיות יזם צריך במקרים רבים לוותר על מקור הכנסה בטוח לטובת מיזם שרק "על הנייר" נראה מעניין. בדרך, צריך להתפרנס, אם אתה יזם מבוגר יחסית אז המשימה קשה יותר: ילדים, משכנתא וכד' אבל גם יזמים צעירים צריכים להבטיח לעצמם גב כלכלי לתקופת "ההתרוצצות" בה הכסף עדיין לא מגיע…

 

לסיום, המשימה אמנם כלל לא פשוטה, אבל בעזרת תכנון נכון והכוונה מתאימה תוכלו גם אתם להפוך את התוכנית העסקית שלכם מחזון למציאות.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *