אירועי החודשים האחרונים כפו על מדינת ישראל מציאות חדשה, בלתי צפויה, ששינתה את מסלול חיינו. מצב החירום הנוכחי שעשוי להימשך עוד זמן מה, מעורר אצל רבים רגשות קשים אך טבעיים – פחד, חוסר אונים וחרדה.

לרגשות אלו מאפיין משותף: הם משתייכים למה שמכונה בפסיכולוגיה הרגשית “רגשות מרחיקים” – רגשות שמטרתם להפחית אינטראקציה עם הסביבה ולהעלות את סיכויי ההישרדות של הפרט. למשל, כשאנחנו חשים פחד – אנחנו נסוגים פנימה ונמנעים ממגע עם גורמי סיכון. עם זאת, כאשר רגשות אלו שוהים לאורך זמן ובעוצמה גבוהה, הם עלולים לשבש את דפוסי החשיבה שלנו, לפגוע בקבלת ההחלטות ולהפחית את הגמישות והיצירתיות המחשבתית.

דפוסי חשיבה שליליים עלולים לפגוע באופן מהותי בתפקוד היומיומי. חישבו על הימים שלאחר השבעה באוקטובר – למי מאיתנו הייתה אז מוטיבציה לעבוד, להתאמן או להיפגש עם חברים לעיין בתוכנית העסקית שבניתם? כאשר המחשבה ממוקדת בהווה ולא בעתיד, באני ולא בסביבה – כל פעילות מאבדת משמעות. תחושות אלו עלולות לצוף שוב גם כעת, כשהמתיחות גוברת והעתיד נראה לוט בערפל.

במהלך במלחמת העולם השנייה הבין וינסטון צ’רצ’יל את הקשר שבין עמידות כלכלית לניצחון צבאי. בשעה שהמשק הבריטי סבל ממחסור בכוח אדם, ירידת מוטיבציה וחשש מהפצצות הבליץ, פעל צ’רצ’יל לשיקום רוח האזרחים, חיזוק הכלכלה ותחזוקת קווי ייצור. בין היתר עודד הקמת מפעלי תחמושת, גייס נשים לשוק העבודה והשיק קמפיינים לחיזוק המורל הלאומי. אחת הסיסמאות שזכתה לתהודה רבה הייתה “Keep Calm and Carry On” – מסר פשוט אך עוצמתי, שמהדהד עד היום על ספל, חולצה או פוסטר.

אנו לא יכולים לשלוט במציאות, אך בהחלט יכולים להשפיע על האופן שבו נבחר לפעול בתוכה. דווקא בזמנים של חוסר ודאות, ניהול עסק או מיזם עשוי לתרום לחיזוק החוסן הכלכלי – ובעיקר הנפשי.

כמה פעולות, ברמה האישית וברמה העסקית, יסייעו לנו להתגבר על המצב או לפחות לצלוח אותו בשלום.

נתחיל דווקא ברמה האישית;

  • מטה-קוגניציה לשיפור רווחה נפשית
    פירקו את המחשבות לרגשות ומחשבות מודעות. הבינו כיצד הם משפיעים זה על זה ואל תזדהו עם הרגש – אתם אינכם הפחד או החרדה. קבלת שליטה מחודשת על המנגנון הזה תאפשר חזרה לחשיבה בהירה ויצירתית.
  • הפחיתו את הלחץ מהדוושה
    זה בסדר להיות עייפים, מותשים או פחות פרודוקטיביים. אינכם חייבים להיות “הגרסה המשופרת של עצמכם” כל הזמן. נסו לקיים שגרה שמתאימה למצבכם האישי, והרחיבו אותה בהדרגה.
  • הציתו את האנרגיה הפנימית
    שמרו לעצמכם זמן לקריאה, מוזיקה, פודקאסטים, ספורט או כל פעילות שממלאת אתכם באנרגיה. אנרגיה חיצונית נובעת מהזנה פנימית.

ומה ניתן לעשות ברמה העסקית;

  • שימור לקוחות
    כשאין צמיחה חדשה – שימור הוא צמיחה בפני עצמה. בדקו מה מצב לקוחותיכם, הציעו סיוע, הראו נוכחות. אנושיות בונה אמון וקשרים שמחזיקים גם מעבר למשבר.
  • רה-ארגון פנימי
    אם פרויקטים חיצוניים הוקפאו – השקיעו בפנים. סדרו ניירת, טפלו בבירוקרטיה, נתחו ביצועים. זה הזמן לפעולות שתמיד דחיתם.
  • ריענון התוכנית העסקית
    בחנו האם היעדים שהצבתם בתחילת השנה עדיין רלוונטיים. התאימו את התוכנית למציאות, חשבו יצירתית ומצאו אפיקי פעולה חדשים – הן לטווח הקצר והן לטווח הארוך. שמרו על גמישות מחשבתית שתסייע לכם להתגבר על התקופה הנוכחית ולהיערך לעתיד.

זכרו: המלחמה היא תקופה קשה, אך רק תקופה – וגם היא תחלוף. הבחירות שתעשו היום, והיסודות שתניחו עכשיו, יקבעו איך תיראו ביום שאחרי.