תוכנית עסקית אחרי מלחמה

העת לפעול.

אחרי שנתיים של מלחמה, חוסר ודאות ותקופה בה תשומת הלב של כולנו התמקדה במישור הלאומי-חברתי, אנחנו סוף סוף יכולים להתחיל לנשום.

העיסוק היומיומי בהישרדות קיומית, עתיד לחלוף. כולנו מקווים לפנות את מקומו במרחב קטן שמאפשר לנו לחזור ולהתעסק בעצמנו, בעתיד שלנו, ובמה שיכול להניע אותנו ואת הסביבה שלנו קדימה.

המגזר העסקי, הוא חלק בלתי נפרד מהשינוי הזה, תוכניות רבות הוקפאו או נעצרו ונראה כי אנחנו לקראת תקופה עסקית כמעט היסטורית בה הכל נפתח מחדש.

בתקופות כאלו נולדים המיזמים הגדולים. לא מתוך שפע וביטחון, אלא מתוך רצון לשנות, לתקן, ולבנות מחדש.

 זה בדיוק הזמן לחזור ליצור, לחלום, להשפיע.

אז מה הופך את התקופה הזו לזמן הנכון להניע את המנועים מחדש:

אחת התופעות העקביות ביותר בעולם הכלכלה היא שדווקא מתוך תקופות של חוסר ודאות צומחת חדשנות. ההיסטוריה מלמדת אותנו שבכל פעם שהעולם מתמודד עם משבר, יזמים הם הכוח המניע החוצה ממנו. בנוסף, הנתונים מראים שהחוסן הלאומי לאחר תקופות המשבר מאפשר צמיחה עקבית ארוכת טווח. וזה ממש לא בגדר תיאוריה. כמה מהחברות המשפיעות ביותר בעולם צמחו בדיוק ברגעים כאלה:

  • Airbnb הוקמה בשנת 2008, ממש בשיא המשבר הפיננסי העולמי. היזמים הציעו לאנשים דרך לייצר הכנסה נוספת באמצעות השכרת חדרים. פתרון שהתאים בדיוק לצרכים של תקופה של חוסר יציבות כלכלית.
  • Uber הוקמה ב2009, גם היא בעקבות המשבר הפיננסי של 2008. המודל שלה (פתרון תחבורתי גמיש וזול יותר) נולד מתוך מציאות שבה אנשים חיפשו פתרונות יעילים וזולים יותר מאשר שירותי מוניות מסורתיים.

תקופה של ריפוי לאומי – במהלך השנתיים האחרונות רבים עצרו את חייהם. כולנו היינו במצב של השהייה. המיקוד הלאומי היה בהישרדות וחלומות נדחקו הצידה. כעת, מתחיל להיווצר מרחב חברתי וכלכלי חדש שמתאפיין בירידה משמעותית ברמת חוסר הוודאות ותחושת הסיכון שאפיינה את השנתיים האחרונות.

אנשים מתחילים לחשוב קדימה, לבנות מחדש תוכנית עסקית אחרי מלחמה, ולמלא את החלל שהתרוקן. המשמעות ליזמים היא שהמשק כולו נמצא בתהליך התחדשות ורצון לחזור לחיים כפי שהכרנו אותם. נוצר מרחב הזדמנויות קולקטיבי נדיר שמאפשר ליזמים לחזור וליצור ולצרכנים ליהנות משירותים ומוצרים חדשניים.

חדשנות זו דרך להישרדות וצמיחה – משברים מאלצים אותנו לחשוב אחרת על התוכנית העסקית שלנו. המציאות מראה שגם בישראל, לא מעט חברות קיבלו את הדחיפה הראשונה שלהן מתוך מציאות ביטחונית וכלכלית מורכבת. בתקופות כאלה מי שפועל מהר, מזהה הזדמנויות ומבין את הצורך הקיים בונה יתרון תחרותי ארוך טווח.

וזה בדיוק מה שאנחנו רואים בישראל של היום. למרות השנתיים הקשות שעברנו, המשקיעים לא התרחקו, הם התקרבו. האמון בחדשנות הישראלית לא רק שלא נפגע, אלא הולך ומתחזק.
הפריחה הטכנולוגית הגלובלית סביב תחומי הבינה המלאכותית מחדדת את הרעב של משקיעים להשקיע בדור הבא של חברות פורצות דרך. ישראל הוכיחה לאורך השנים עמידות יוצאת דופן מול משברים פוליטיים, כלכליים וביטחוניים ותמיד ידעה להפוך תקופות קשות למנוע צמיחה.

סיפור ההצלחה של Base44 הוא דוגמה מצוינת: מיזם שהוקם על ידי מייסד יחיד, מאור שלמה, תוך כדי שירות המילואים והפך תוך חודשים בודדים לאקזיט של עשרות מיליוני דולרים. ישנן דוגמאות נוספות של מיזמים שנולדו תוך כדי שירות מילואים, ממפגש של יזמים שמצאו את עצמם “תחת האלונקה” יחד. מתוך אותה חוויה נולדו לא רק קשרי אחווה, אלא גם צוותים יזמיים חזקים, עם יכולת גבוהה, שפה משותפת ויכולת פעולה תחת לחץ.

עידוד צמיחה – במהלך תקופות משבר, ממשלות משיקות מענקים, תוכניות סיוע ופתרונות זמניים לשרידות. אבל דווקא בתקופות שאחרי המשבר הן עוברות למצב של עידוד צמיחה והשקעות. ממשלות רבות, כולל ישראל, פועלות אחרי עימותים ממושכים להמריץ את הכלכלה דרך עידוד יוזמות חדשות, מענקים, הקלות ביורוקרטיות ותמריצים. המדינה זקוקה למיזמים חדשים המייצרים משרות נוספות, מעודדים חדשנות, מעודדים קשרי מסחר ומגדילים את ההשקעות. זה עתיד להפוך את התקופה הקרובה לקרקע פורייה במיוחד ליזמים שיבחרו לקום ולעשות צעד קדימה.

שינוי הרגלי צריכה: מעבר מתודעת הישרדות לתודעת צמיחה – לאחר תקופות ממושכות של חוסר ודאות, הרגלי הצריכה נוטים להשתנות באופן טבעי. הסיבה לכך כפולה: מצד אחד, הירידה ההדרגתית הצפויה בריבית בנק ישראל תוביל לשיפור תנאי האשראי, עלייה באמון הצרכנים, והגדלת הצריכה הפרטית בעיקר בתחומי הפנאי. מצד שני, מתרחש שינוי פסיכולוגי, אנשים עוברים מתודעת הישרדות לתודעת שפע וצמיחה, חוזרים לתכנן קדימה ומרגישים בטוחים יותר להשקיע בעצמם ובאורח חייהם. תהליך זה יוצר גל חדש של ביקושים ומזרז אימוץ פתרונות טכנולוגיים, מוצרים חדשניים ושירותים מגוונים.

גם בישראל, אחרי תקופה כל כך ארוכה של עצירה, השוק הולך להשתנות. מי שיהיה שם בזמן הנכון, עם פתרון נכון, יזכה ביתרון משמעותי.

כל שינוי גדול מתחיל מצעד אחד קטן. אם הרעיון כבר קיים, זה הזמן לתת לו הזדמנות אמיתית. אנחנו מזמינים אתכם להתחיל לבחון, לחקור ולתכנן את המיזם בצורה חכמה ומחושבת באמצעות בניית תוכנית עסקית מדויקת.