בניית תוכנית עסקית לאפליקציה

גם בתוכנית עסקית לאפליקציה – חשוב מאוד לשמור על גמישות מחשבתית, לא לאבד את הראייה הביקורתית ואת יכולת השיפוט.

בניית תוכנית עסקית – Business plan – לאפליקציה

2 טעויות נפוצות בקרב יזמים המפתחים אפליקציה לסלולר : טעות ראשונה – הערכה לא נכונה של גובה ההשקעה במיזם: יזמים רבים סבורים כי ההשקעה היחידה במיזם נובעת מפיתוח האפליקציה, הערכה זו רחוקה מלהיות מציאותית במיוחד לנוכח העובדה שישנן אפליקציות רבות אשר עלות פיתוחן כיום אינה גבוהה, קשורה לכך העובדה כי בתחום האפליקציות כיום נעשה (כמעט) כבר הכל מה שמקל על המפתחים בעבודתם ומוריד במקרים רבים בעלויות הפיתוח, עלויות הפיתוח לאפליקציות IOS גבוהות בד"כ מעלויות הפיתוח לאנדרואיד ויזמים רבים בוחרים להתחיל ממערכת ההפעלה של google אשר נפוצה יותר בעולם. האתגר בלאתר חברת פיתוח אשר תדע לספק פתרונות מקיפים, תעמוד בלוחות הזמנים ותספק בסופו של דבר מערכת יציבה, גם הוא אינו פשוט כלל. בשנים האחרונות, סטארטאפים רבים בוחרים לפתח מעבר לים במדינות כמו הודו, אוקריאנה (לפני המלחמה) ועוד. זו החלטה שבמקרים רבים מוזילה את המחיר בטווח הקצר אבל לעתים המחיר עבורה גבוה מאד בטווח הארוך. בכל אופן במידה ומתקבלת החלטה שכזו, חשוב שאת התהליך ינהל CTO אשר ידע לדבר באותה שפה של הפתחים בחו"ל ולפקח על עבודתם.

הערכת תקציבי השיווק בתוכנית עסקית לאפליקציה

בהנחה ומפתחי האפליקציה מצפים שזו תניב להם הכנסות עליהם להשקיע, מלבד בפיתוח, סכומים לא מבוטלים בתקציבי שיווק ופרסום (SEO, Ad Words,באנרים, רשתות חברתיות וכו'..). הוצאות אלו עשויות להגיע לעשרות אלפי דולרים בחודש , תלוי באפליקציה ובקהל אליו היא מכוונת, כמובן שעלות הפצתה של אפליקציה תלויה גם במיקום הגאוגרפי בו היא מופצת; מקומי, גלובלי וכד'. הערכת תקציבי השיווק במסגרת הכנת תכנית עסקית לאפליקציה היא אחת המשימות המורכבות בבניית התכנית העסקית, קשה עוד יותר המשימה להעריך איזה תנועה תייצר האפליקציה, מה כמות ההורדות (וההסרות..) מהו אחוז המשתמשים הפעילים . המדיה בדיגיטל גבוהה מתמיד, התחרות עזה וישנם לא מעט מתחרים המתמודדים על אותה מילת מפתח. לצד פעילות PPC מאתגרת, גם ביצוע SEO – אופטימזציה לרשת החיפוש, מורכבת מתמיד.

בחירת מודל עסקי בתוכנית עסקית לאפליקציה

בחירת מודל עסקי שגוי בעת בניית התוכנית העסקית: יזמים רבים סבורים כי עיקר ההכנסה תגיע ממכירת שטחי פרסום למפרסמים רבים. לאפליקציות בתחילת דרכן אין מספיק משתמשים רשומים, דבר אשר אינו מושך את המפרסמים. לכן, בבואנו לגבש מודל עסקי כחלק מכתיבת תוכנית עיסקית יש לחשוב על מרכזי רווח אחרים, או במילים אחרות – איך מרוויחים כסף מאפליקציה. כיום ישנם לא מעט אפשרויות לייצר תזרים מזומנים מאפליקציה, אך מעטות האפליקציות אשר אכן מצליחות במשימה המורכבת הזו. גם פה האתגר גדול, כיוון שהמודלים העסקיים של חלק גדול מהאפליקציות דומים והתחרות הינה קשה. ב apps store או ב google play, יש ךמעשה כיום סוג של "בית קברות" של אפליקציות אשר אינן פעילות.
על מודלים עסקיים שונים לאפליקציה ניתן לקראו גם כאן

תשובות לשאלות נפוצות על תוכנית עסקית לאפליקציה

מדוע צריך תוכנית עסקית לאפליקציה?

תוכנית עסקית לאפליקציה תסייע בגיבוש המודל העסקי, כמו כן בגיוס השקעה לצורך פיתוח, הקמה ושיווק האפליקציה. במידה ואתם מעוניינים לגייס השקעה, לא תוכלו לעשות זאת כנראה ללא תוכנית עסקית מסודרת. תוכנית עסקית שכזו תתווה גם דרך מאד ברורה בנוגע לגובה ההשקעה אותם אתם מבקשים ממשקיעים פוטנציאליים.

האם גיוס השקעה לאפליקציה הכרחית להצלחתה?

בדרך כלל כן, רב ההשקעה באפליקציה תשמש בעיקר לצרכי שיווק ואלו גבוהים בשלביו הראשונים של המיזם. ללא הון התחלתי משמעותי, הכולל בתוכו, חודשים בהם הפעילות אינה מגיעה לנקודת איזון (BEP) הצמיחה במשתמשי האפליקציה תעצר וויראלית ובאופן ממומן. ישנם מקרים נדירים בהם אפליקציה מושקת לחנות האפליקציות וצומחת וירלאית. בד"כ זה לא המצב וצריך לשלב פרסום מאסיבי במספר ערוצים בדיגיטל וכן לפעמים אפילו ב offline.

איך תוכנית עסקית תסייע בגיוס השקעה?

תוכנית עסקית תגדיר את צרכי ההון הדרושים להקמת המיזם, את גובה ההשקעה, את תקופת ההחזר על ההשקעה ואת התשואה על ההון. בעולם בו אפשרויות ההשקעה הן כמעט בלתי מוגבלות, תוכנית עסקית מקיפה, מפורטת ומקצועית, עשויה לעשות את ההבדל. כאשר משקיע בוחן השקעה, הוא רוצה להבין לאיזה שוק הוא נכנס, מי המתחירם העיקריים, מה המודל העסקי, מה הסיכונים לצד הסיכויים, מה כולל נסיונם של היזמים ועד כמה יציב המודל העסקי.

האם תוכנית עסקית לאפליקציה שונה מתוכנית עסקית רגילה?

כן, בד"כ מבנה התוכנית יהיה שונה; מבנה ההוצאות שונה ומשפך ההכנסות בנוי אחרת. למרבה ההפתעה, במקרים רבים תוכנית עסקית לאפליקציה עשויה להיות מדויקת יותר, בעיקר מכוון שקיים כבר LOG או FLOW ברור יותר המסתמך על פעילותן של אפליקציות דומות. עולם ה online מלא במידע אשר מסייע ליזם ו/או לכותב התוכנית העסקית להבין מה הפוטנציאל העסקי של יוזמה כזו או אחרת.

האם תוכנית עסקית לאפליקציה מצמצמת את הסיכון?

כל תוכנית עסקית, מצמצמת את הסיכון ומעלה את הסיכוי ליוזמה עסקית קיימת או חדשה. יציאה לדרך ללא תוכנית עסקית מסודרת, דומה לבניית בית ללא תוכנית אדריכלית או הנדסית. התוכנית העסקית מהווה תוכנית עבודה אופרטיבית ברמה חודשית, עם מדיים ויעדים ברורים לטווח הקצר ולטווח הארוך. ללא תוכנית עסקית מקצועית לא ניתן לאמוד את הסיכון שביוזמה העסקית.

כמה זמן אורך תהליך כתיבת תוכנית עסקית?

תהליך כתיבת תוכנית עסקית אורך בין חודש לחודשיים והוא כולל מס' מפגשים שלכל מפגש יש נושא ומטרה משלו. לעתים התהליך מתקצר, לעתים הוא מתארך. זה מאד תלוי במורכבות התוכנית, ההיכרות עם עולם התוכן, עד כמה היזמים מגובשים ועד כמה כותב התוכנית בעל נסיון מקצועי מתאים. אין כמעט תהליך תוכנית עסקית המתחיל בנקודה מסוימת ומסתיים באותה נקודה.

 

תוכנית עסקית לאפליקציה  – לדוגמא.

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *