בקשנו מה ChatGPT לכתוב לנו תוכנית עסקית, זה מה שקיבלנו.

בקשנו מה ChatGPT לכתוב לנו תוכנית עסקית, זה מה שקיבלנו.

לפני מס' שבועות כאשר שגעון ה ChatGPT היה בשיאו, פנה אלינו לקוח רציני ומכובד וביקש לשאול שאלה אישית; תגידו, איך תתמודדו עם העניין הזה של ה ChatGPT? אתם לא חוששים?
האמת? שאלה שעל פניו נשמעת לגיטימית. כמענה לשאלתו השבנו אינסטינקטיבית שזה שהוא עדיין כאן וצורך מאתנו שירותים זה אומר שמצבנו טוב…:) וברצינות, השבנו כי להערכתנו ייקח עוד הרבה מאד זמן עד שהטכנולוגיה המהפכנית הזו, ללא ספק, תדע להכין תוכנית עסקית שמשקפת את המציאות, העסקית, תרבותית, בין אישית, בצורה מדויקת. הסברנו שהכנת תוכנית עסקית איננה עניין טכני, היא משלבת בין מספר תחומים, "קשים" (מספרים) ו"רכים" (בני אדם), היא חייבת לקחת בחשבון מגמות מתחת לרדאר, היא חייבת לשלב טקטיקה נכונה לצד אסטרטגיה, היא מצריכה היכרות עמוקה, עם הזירה העסקית, עם הגורמים הפועלים בה, היכרות תרבותית ובין אישית. מלאכת כתיבת תוכנית עסקית מקצועית והדגש הוא על מקצועית (כי ישנם גם היום, גורמים שונים אשר כותבים תוכנית עסקית על הדרך), הינה מלאכה מורכבת והיא משלבת תהליך הדורש תשומת לב יתרה לפרטים הקטנים.
אחרי ששכנענו אותו….ובשביל הספורט, בקשנו מה Chat לכתוב לנו תוכנית עסקית לפעילות עסקית אשר בסיסה הינו שיווק מוצרי קוסמטיקה חדשניים ב Online. יצוין כי זה Business פשוט באופן יחסי לניתוח, עם מודל עסקי מוגבל ביצירתיות שבו, שמרווח הטעות בכתיבת התוכנית אמור להיות מאד קטן.
אז מה קבלנו?
נתחיל דווקא מהסוף, איך לומר, הטכנולוגיה דואגת לכסת"ח עצמה דרך Disclaimer חד משמעי בזו הלשון?
Remember to consult with a financial advisor or accountant to ensure your financial plan aligns with your specific business needs and goals. Regularly review and update your financial plan as your business evolves and market conditions change.
האמת, הופתענו, ודווקא לטובה, תמיד אמרנו, המתכון לחיים מאושרים הוא ציפיות נמוכות…
המשכנו עם "התוכנית" שייצר לנו ה Chat,
אז מה כן היה בה?
היו בה המון "מילים של שבת", מה זה אומר, תיאורים אין סוף, Buzzwords מכל טוב, הכול מאד גנרי ואקדמי. בעיקר איך לכתוב תוכנית עסקית ולא את התוכנית עצמה..
ומה לא היה בה?
בגדול, המון אלמנטים, אבל אלו החשובים מבניהם;
ניתוח שוק – השוק עצמו תואר בצורה כללית למדי, מבלי להבין איזה מתוכו רלוונטי עבורנו. במקרה הזה, גודל השוק שצוין במספר, המספר ביחיד שהופיע בכל התוכנית (מיד נרחיב על כך..) גם הוא לא היה נכון.
GO TO MARKET – ניסינו לדמיין לעצמנו מה היה קורה אם כל אחד מהשחקנים בתעשייה היה פועל לפי האסטרטגיה שסיפק להם ה Chat. סביר שכולם היו מוכרים, אבל אף אחד לא היה מתרגם את המכירות האלו לרווחים. התוכנית לא כללה שום ספציפיקציה אמיתית ליתרון היחסי שיש למוצרים שלנו ביחס לשוק בו אנו פועלים (בעצם, מאיפה ה Chat אמור לדעת מה היתרון היחסי שלנו..?)
ומה בעיקר לא היה ובעיננו זה NOGO מוחלט לכל הסיפור הזה…
מספרים. מספרים. מספרים…
במקור ממש רצינו למצוא טעויות בטרמינולוגיה הפיננסית של ה Chat, חישובים לא נכונים, הערכות שגויות, תמחור מוטעה, משהו…אבל הוא חכם…אפילו לא נתן לנו את ההזדמנות הזו..
נראה כאילו המקלדת של ה CHAT חסרה את החלק הימני שלה. קבלנו תוכנית עסקית ללא שום מספר או תחזית. לא כאלה רלוונטיים הקשורים לשוק בו אנו פועלים ושום מספר אבל לא אחד שקשור לפעילות הספציפית שלנו. לא כאלה הקשורים לתמחור ולרווחיות הגולמית, לא כאלה הקשורים לתחזית הפיננסית – לדוח רווח והפסד ותזרים המזומנים, לא מה גובה ההשקעה, מה תקופת ההחזר ההשקעה ומה התשואה על הוון. כלום.
טכנולוגיית ה ChatGPT היא מופלאה ללא ספק, תשנה תחומים רחבים, תייתר מקצועות רבים ותספק פתרונות קלים וזמינים למשתמשים בה. יחד עם זאת ישנם תחומים שמגע אישי, היכרות עם ה"הוא" שמייצר קרם לחות שלא גורם לך להזיע…ועם ה"היא" שיודעת לשווק בדיגיטל יותר טוב מכל אחת אחרת ועם זה שידע לטפל בהשלכות של התזרים המזומנים השלילי שתייצרו בחודשי הפעילות הראשונים… הטכנולוגיה הזו עדיין לא יודעת לספק וכנראה ייקח קצת זמן עד שתדע לעשות זאת ביעילות ולהציג ללקוח באינטליגנציה רגשית אשר התמונה הבאמת מלאה.

בהצלחה 🙂