למיזם צעיר ומבטיח דרוש משקיע שמוכן להקשיב

חשוב מאוד לשמור על גמישות מחשבתית, לא לאבד את הראייה הביקורתית ואת יכולת השיפוט.

למיזם צעיר ומבטיח דרוש משקיע שמוכן להקשיב

למיזם צעיר ומבטיח

דרוש משקיע שמוכן להקשיב

 איך מוצאים את המשקיע הנכון היא אחת השאלות הקשות הניצבות בפני היזם.

משקיעים מוכרים מקבלים עשרות הצעות להשקעה בכל חודש, דבר הגורם להם, באופן טבעי, לסנן פניות אשר אינן עומדות בסטנדרטים המקובלים או שאינן מוצגות כהלכה. חשוב לזכור:  פגישה עם משקיע פוטנציאלי מהווה, למעשה, הזדמנות להפוך חלום למציאות, רגע שלא ברור מתי יחזור בעתיד.

ניוזלטר GONOGO שמח להביא אליך מספר נקודות בעלות משמעות, טיפים ועצות בדרך אל המשקיעים, שאלות שיכולות לעזור בפיזור הערפל סביב השאלה מה באמת אותו משקיע מיוחל מחפש.

אלפי יזמים מבקשים, בכל שנה, את אמונם והונם של משקיעים. מספרם הרב של היזמים מחד ומספרם המצומצם של המשקיעים מאידך, מביא לכך שמרבית הפונים נאלצים להתמודד עם דחיות חוזרות ונשנות. הסיבות המרכזיות לדחייה, נעוצות באי התאמה בין המיזם למשקיע או הצגה לא נכונה, או חלקית, של הדברים החשובים באמת.

 

אלה כמה השאלות הבסיסיות שכל יזם צריך לשאול את עצמו ולדעת לענות, רגע לפני התחלת החיפוש אחר משקיעים.

 

  • מהו סכום ההשקעה הנדרש – סכום ההשקעה הנדרש הינו נגזרת של המודל העסקי מגובה בניתוחי רגישות הכלולים בתוכנית העסקית שעל היזם להכין. בחב' טכנולוגיות נגזר סכום ההשקעה משני משתנים עיקריים: 1. פעילות שיווקית. 2. השקעה במחקר ופיתוח. בחב' אחרות מדובר בדר"כ על סכום השקעה ראשונית הכולל הוצאות הקמה וסכום נוסף המיועד להון חוזר.
  • אל מי לפנות – גם כאן ישנן מס' אפשרויות:משפחה ו/או משקיע פרטי  – במידה ומדובר בסכום כסף שאינו גבוה. חממות טכנולוגיות – במידה וסכום ההשקעה הוא עד כ –  500,000 $ . קרנות הון סיכון –  במידה וסכום ההשקעה הנדרש גבוה יותר.חשוב להבין כי הקרנות אינן מעוניינות להשקיע במוצר המיועד לשוק המקומי אלא בחברה היכולה להתברג בין החברות הבינלאומיות המובילות בתחומן. בנוסף, הן דורשות מכפלי רווח גבוהים והחזר השקעה מהיר במיוחד  ולכן הן לא תשקענה במיזם הצפוי להניב הכנסה קטנה במשך השנים.
  • מה היא זהותו האמיתית של המשקיע – במידה ותבחרו באחת משתי האפשרויות האחרונות, מומלץ כי לפני הפניה תערכו תחקיר על זהות ואופי המשקיעים. חשוב לבדוק מה אתם יודעים על אופי פעולתם, אילו השקעות הם ביצעו בעבר והאם ישנו סקטור ספציפי בו הם מתעניינים. בעידן האלקטרוני בו אנו חיים כיום ניתן להשיג מידע רב על משקיעים וקרנות באמצעות עריכת חיפוש ברשת האינטרנט.
  • מה אני מוכן לתת תמורת סכום ההשקעה –  ישנם יזמים אשר יהיו מעוניינים לבצע אקזיט ולמכור את המיזם שפותח על ידם, ברגע הנכון,  מנגד, ישנם כאלה אשר יעדיפו להמשיך וללוות את פרי יוזמתם. במקרה כזה יהיה עליכם להחליט כמה אחוזים תהיו מוכנים לתת למשקיע וכן מהו הקו האדום שלכם – עד לאיפה אתם מוכנים ללכת ע"מ לזכות בסכום הכסף הנכסף, האם אתם מוכנים להעניק למשקיע שליטה על המיזם (51% או יותר מהמניות) או לחליפין באילו סעיפים ביכולתכם להתגמש ע"מ לצמצם את ההוצאות הנדרשות.
  • מהי תקופת ההחזר הצפויה על ההשקעה – כל משקיע מעוניין, כמובן, לדעת מתי הוא צפוי להפיק רווחים מההשקעה שלו במיזם שלכם ולכן נוסף לקביעת יעדים כלכליים ועריכת דו"ח רווח והפסד, ישנה חשיבות רבה בעריכתו והצגתו של תזרים מזומנים. תזרים מזומנים כולל התייחסות לסעיפים כמו השקעות, פחת, הון חוזר ושיעור היוון אשר חלקם אינם באים לידי ביטוי בדוח רווח והפסד. סעיפים אלו מאפשרים לבחון באופן מדויק יותר מהי תקופת ההחזר על ההשקעה.
  • איזה תכונות נדרשות ממני כדי להצליח  – יזם מבריק ככל שיהיה אינו יכול למלא את כל הפונקציות הנדרשות להפעלת והצלחת המיזם שלו. אי לכך היזם חייב להיות שחקן צוות. במידה וברצונו לנהל את המיזם עליו להוכיח שיש לו את היכולת לבנות צוות מנצח. יש לציין כי ברוב המקרים כדאי להגיע לפגישה עם צוות מגובש הכולל מנהל, איש בעל ידע טכנולוגי (או איש פיתוח עסקי – תלוי במיזם) ואיש שיווק.תכונות חשובה נוספת הינן אומץ ויכולת קבלת החלטות לשם התמודדות עם קשיים שיתכן ויתעוררו במהלך הדרך. כמו כן, אחד הדברים החשובים ביותר עבור המשקיע הוא לדעת כי היזם רציני, דבק במיזם שלו ומוכן לבצע וויתורים בכלל זה בחייו האישים כדי להשיג את המטרה.
  • האם אני יכול להציג ניסיון מקצועי משכנע – במידה והינכם יזמים סדרתיים או שיש לכם ניסיון ניהולי כלשהוא, סביר להניח כי יהיה לכם קל יותר לפנות  למשקיעים פוטנציאלים. עם זאת, בחינת היסטוריית ההשקעות בחברות הזנק בשנים האחרונות בארץ מעלה כי גם ליזמים צעירים ו/ או חסרי ניסיון ניהולי יכולת לזכות באמונו של המשקיע במידה וישכילו להציג יכולות מרשימות ואישיות כובשת.בנוסף גם אם נכשלתם במיזמים קודמים תוכלו ברוב המקרים לנסות שוב שכן מי לא נכשל כנראה שמעולם לא ניסה.
  • איך מציגים בפעם הראשונה את המיזם למשקיע –  במהלך הפגישה הראשונה עם המשקיע בוודאי תתבקשו להציג את המיזם שפיתחתם. לשם כך אין צורך בהכנת פרזנטציות עמוסות אפקטים ושאר יכולות טכנולוגיות. עדיף להציג מצגת ברורה וממצה המעבירה את המסר המרכזי והערך הנוסף של המיזם שלכם. יש חשיבות גדולה לבקיאות בפרטים, בשוק אליו אתם מכוונים, בכל נתון המשפיע באופן ישיר או עקיף על סיכוייו של המיזם. נתונים כמו הערכת גודל השוק החזוי ומבנה המודל העסקי – חייבים להיות שגורים וברורים. ברוב המקרים, במהלך הצגת הדברים תתבקשו להרחיב בסוגיה מסוימת.

חשוב לזכור שפגישה ראשונה מוצלחת חשובה ככל שתהיה, היא תמיד רק צעד ראשון בדרך למטרה המיוחלת, ואורך הנשימה והדבקות במטרה  של היזם קובע, בהרבה מאוד מקרים, את סיכויי הצלחתו.

     

דרך צלחה.

 

קראו עוד על:

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *