מה יותר קל לספור, מנות או הורדות?

לקוחותינו מגיעים מתחומים שונים ומגוונים: טכנולוגיה ואינטרנט, מזון והסעדה, קמעונאות, שירותים כלליים, סיטונאות ותעשייה ונישות אחרות. במרבית המקרים מטרת רובם היא להבין מהי גובה ההשקעה הנדרשת למיזם שלהם ממשקיעים ו/או בנקים ומה תקופת ההחזר על ההשקעה והתשואה עליה. במקרים רבים מדובר גם בצורך פנימי להכין תכנית עסקית אשר מהווה למעשה תכנית עבודה מפורטת המגובה ביעדים מדידים אשר מסייעים לאותם לקוחות לקבל החלטות בשוטף.

תוכנית עסקית, היא תוכנית עסקית, לא ממש משנה לאיזה תחום היא נכתבת…אז זהו, שלא בדיוק.

תהליך כתיבת תכנית עסקית לאפליקציה ותהליך לכתיבת תכנית עסקית למסעדה הינם שני תהליכים שונים במהותם גם אם בשני המקרים מטרת הכתיבה היא אותה מטרה– בחינת גובה השקעה ובדיקת תקופת ההחזר על ההשקעה.
אז הנה כמה הבדלים בין תוכנית עסקית למסעדה לתוכנית עסקית לאפליקציה;

עולם האפליקציות כידוע הינו עולם ריכוזי במיוחד בו כ-10% מהאפליקציות מייצרות למעלה מ-90% מההכנסות, ענף ההסעדה והמזון כנגד נחשב כאחד הענפים בעלי סיכון-עסקי גבוה בישראל בו רק כ-22% מהמסעדות ממשיכות לפעול לאחר שבע שנים מיום היווסדן), אז נקודת הפתיחה היא די דומה, מבחינת סיכויי ההצלחה כמובן; נראה כי על מנת לצפות הצלחה של אפליקציה או מסעדה יש צורך בכדור בדולח או שניים…
גובה ההשקעה –
במסעדה גובה ההשקעה נגזר בד"כ מהשקעה "בברזלים" או במילים אחרות ברכוש קבוע כמעט ב – Day One, כמובן שלסכום ההשקעה ההתחלתי יש להוסיף את תזרים המזומנים השלילי בחודשי ההפעלה הראשונים עד לרגע בוו המקום מגיע ל – Breakeven Point.
במקרה של אפליקציה, ישנה השקעה ראשונית בפיתוח אבל זו בד"כ נמוכה משמעותית מה"דיפ" השלילי בתזרים המזומנים שמגדיל את ההשקעה. תקציבי השיווק הם אלו שמקדימים בד"כ את ההכנסות, אם נצליח לייצר כאלה בהמשך..והם אלו שמגדירים בסוף את גובה ההשקעה.

הערכת הכנסות
מהיכרותנו הרבה עם העולם הטכנולוגי בכלל, ועולם האינטרנט בפרט, אנו יודעים להעריך כיצד תקציבי שיווק (online marketing) מסוגלים למשוך משתמשים, לאחר סקירת שוק רלוונטית אנו יודעים להעריך היקפי שימושש באפליקציה הייעודית, ולבסוף אנו יכולים ליצור תחזית פיננסית בהתאם לאסטרטגיה העסקית שנבנתה במהלך תהליך כתיבת התכנית העסקית.
בתחום ההסעדה, ישנם מספר פרמטרים המשפיעים על גובה ההכנסות, נתון חשוב, ולעיתים קריטי, הוא תחזית מספר הלקוחות שיפקדו את המסעדה במהלך יום/שבוע/חודש. פרמטר התלוי בגורמים רבים בהם: מיקום המסעדה,, סוג האוכל המוגש במקום, רמת המחירים, תקציבי השיווק שמושקעים במסעדה, ועוד, נתון אחר הוא מחיר ממוצע לסועד. מניסיוננו הרב ניתן לבצע ניתוחי רגישות שיצמצמו את מגוון התרחישים וייתנו ליזם תמונה כללית בנוגע לפעילות המסעדה שתוקם.

הוצאות
במקרה הזה, העסק הוא הרבה יותר פשוט כאשר מדובר במסעדה והוא מחולק בד"כ להוצאות משתנות והוצאות קבועות, ניסיון העבר מאפשר בד"כ הערכה מדויקת למדי של הוצאות אלו.
בתוכנית עסקית לאפליקציה קשה הרבה יותר להעריך את תמהיל ההוצאות והוא משתנה בצורה דרמטית לאורך חיי הפעילות העסקית.

אז על מה ניתן לסמוך יותר – תכנית עסקית לאפליקציה או תכנית עסקית למסעדה? כל תכנית עסקית מקצועית תספק ליזם כלים לזיהוי סיכונים אפשריים בתחום הרלוונטי, צמצום אי-ודאות וביטחון רב יותר בניהול תקציבי העבודה. בשני תחומים מסוכנים אלו טובה הערכה כלשהי על פני – 0 הערכה.
מניסיוננו רב השנים בליווי יזמים בשני התחומים אנו מכירים היכרות אינטימית עם הצרכים, הקשיים והחסמים העסקיים הכרוכים בהקמת מיזם טכנולגי או כזה מתחומי הכלכלה הישנה. במהלך כתיבת התכנית העסקית אנו עומדים על כל אחד מהם ביחד עם היזמים ומחליטים כיצד להתמודד עמם על מנת שהמיזם שיוקם ידע לייצר תזרים מזומנים לטווח הארוך, כי בסוף זו אחת המטרות העיקריות, לא..?

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *