תוכנית עסקית צריך לעדכן

חשוב מאוד לשמור על גמישות מחשבתית, לא לאבד את הראייה הביקורתית ואת יכולת השיפוט.

תוכנית עסקית צריך לעדכן

תוכנית עסקית צריכה להתעדכן באופן שוטף.

 זאת בדיוק הסיבה שאנו בחברת GONOGO מאפשרים, כחלק מהשירות שלנו ללקוחות, לעדכן את התוכנית פעם ברבעון במשך שנה, במסגרת המודל העסקי וללא תשלום נוסף.

תוכנית שלא מתעדכנת מעת לעת, בין אם זו תוכנית עסקית לצרכים פנימיים או תוכנית עסקית לצרכי גיוס הון, מאבדת מהאפקטיביות שלה.

פרט לעדכון השוטף, אם כתבתם כבר תוכנית עסקית, רצוי שתשתמשו בה ככלי עבודה.

ניוזלטר החודש עוסק בשאלה איך להשאיר את התוכנית העסקית שלכם רלוונטית גם בחלוף הזמן.

אז הכנתם תוכנית עסקית מקצועית, אצלנו כמובן, והתחלתם "לרוץ" עם התוכנית ממשקיע למשקיע.

לצערכם אחרי חודשיים של ריצות הכסף עדיין לא נחת בחשבון הבנק שלכם…

מה צריך לעדכן, מדריך קצר ליזם החרוץ:

קודם כל את התאריך על התוכנית – תוכנית עסקית שתוצג למשקיע עם תאריך מלפני שנה או יותר תקבל NOGO, "…מה עשית עד עכשיו?" ישאל כנראה המשקיע "…וחוץ מזה, אם לא הצלחת לשכנע אף אחד להשקיע עד כה, למה שזה יהיה אני?"

עדכון סקר השוק ומגמות צמיחה כלל עולמיות – "…שוק הימורים מתפתח מאד באינטרנט וצפוי לצמוח בכ -50% בשנה" (נכון לשנת 2005) – נתוני שוק לא רלוונטיים יעמידו אתכם סמוקי פנים מולך משקיע שמעורה במספרים בשוק.

הכנסות בפועל – בתוכנית העסקית אנו מנסים להעריך מה יהיו ההכנסות, בפועל המצב שונה בד"כ וגם אם הסטייה אינה גדולה. אם מכרתם יותר – מצוין, עדכנו את המספרים וכל התוכנית אמורה להתעדכן בהתאם (אם היא בנויה בצורה חכמה..). במקביל, במידה ומכרתם פחות, לא נורא, יתכן ומשך הפיתוח התארך מעבר למצופה או שמא נאלצתם להתמודד עם תנאי שוק שונים מאלו שהתקיימו קודם לכן. שוב על מנת שלא להיקלע למצב בו תצטרכו להסביר מדוע לא עמדתם ביעד שנרשם ותעמידו את כל התחזית שנרשמה בספק, חשוב שפרמטר זה יעודכן כראוי.

הוצאות בפועל –  כהמשך ישיר לסוגיית ההכנסות ישנה חשיבות רבה לעדכון ההוצאות להם נדרשתם במהלך התקופה מרגע סיום התוכנית העסקית ועד לפגישה המיוחלת עם המשקיע.

בד"כ נבחין בין הוצאות הנהלה וכלליות, שיווק, פרסום וקידום מכירות. במהלך תקופה זו, יתכן, כי בעקבות אי גיוס הכסף החלטתם לדחות לזמן מה את המעבר למשרדים ובינתיים עבדתם מהבית ובפועל ההוצאות שלכם קטנו. אפשרות נוספת היא שמיקום המשרדים שלכם וגודלם שונים מאילו הרשומים בתוכנית העסקית. במקביל, יתכן ונאלצתם או שהחלטתם לחכות עם היציאה לקמפיין שיווקי או שהוצאתם סכום גבוה יותר מזה שתוכנן מלכתחילה.

השקעות – חלק ההשקעות בתוכנית העסקית מתחלק ל – 3 חלקים עיקריים: 1. השקעות שמקורן בפיתוח המוצר/ השירות ו/ או נלוות (אב טיפוס, גירסאות מוקדמות, הקמת אתר אינטרנט וכדומה), 2. השקעות הנובעות מהשקעות ברכוש פיזי, מעבר משרדים, בניית מחסן, רכישת רכבים. 3. השקעות אחרות דוגמת עריכת חוזים משפטיים . גם כאן טרם הפגישה עם המשקיע יש לעבור על רשימת ההשקעות המוצגת ולבדוק 1. האם בוצעו חלק מההשקעות הללו? 2. האם מחיר השוק של ההשקעות שעוד נותרו עדיין רלוונטי? 3. האם יש צורך בביצוע השקעות נוספות שלא נלקחו בחשבון עם בניית התוכנית העסקית.

צוות מקצועי – לבד מהאטרקטיביות של המיזם עצמו והאמונה ביכולתו להצליח, קורות החיים שלכם המצורפים לתוכנית העסקית עשויים לעניין מאוד משקיע פוטנציאלי ואף להוות גורם מכריע בהחלטתו להשקיע כסף במיזם שלכם ועל כן, במידה ובמהלך התקופה עבדתם או למדתם תחום מסוים אשר יכול לתרום לכם במיזם החדש, ראוי שתציינו זאת. כמו כן, במידה שמסיבות שונות, השתנה הצוות המקצועי, בין אם גוייס כוח אדם חדש או שהיתה נטישה של מי מחברי הצוות יש לעדכן הפרטים.

 

פונקציה נוספת, חשובה לא פחות שתוכנית עסקית טובה אמורה לספק הינה מסגרת לתקציב עבודה רב שנתי. חלקה האחרון של התוכנית העסקית מוקדש לתחזית כלכלית לתקופה של 4-5 שנים, עפ"י רוב. תחזית זו מגובה בפירוט מעמיק של מודל ההכנסות וכוללת חלוקה על פי מרכזי רווח ויעדים שנקבעו לתקופת זמן מסוימת כגון: חודש, רבעון ושנה. בהמשך, מרוכזות כלל הוצאות החברה לתקופת הזמן הנבחרת, הוצאות אלו כוללת את עלות המכר, המושפעת ישירות, בד"כ, ממודל ההכנסות וכן תקורות, הוצאות שיווק, פרסום וקידום מכירות ובנוסף הוצאות מימון.

כל אחד מהסעיפים השונים ביכולתו לשמש הן את היזמים/ בעלי החברה והן את ראשי המחלקות והעובדים בה ככלי עזר וביקורת לבחינת יכולות הביצוע/ עמידה ביעדים שהוגדרו וכתוצאה מכך לתרום לסדר הפנים חברתי ולהבנת התפקיד והיעדים הנדרשים מכל פונקציה בארגון.

 

קראו עוד על:

 

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *