אז איך ממשיכים? תוכנית עסקית – עכשיו יותר מתמיד.

אז ממשיכים?

כמה שבועות מורכבים עברו על כולנו, שבועות במסגרתם חישבנו מסלול מחדש, עדכנו תוכניות שנתיות ורב שנתיות, הבנו קצת יותר טוב מה הם האזורים העסקיים בהם אנחנו חזקים יותר ואילו קצת פחות, מי הם השותפים העסקיים האמיתיים שלנו לדרך; מועסקים, ספקים, לקוחות, איתם נמשיך בכל הכוח ומי הם אלו שיחסינו עמם ישתנו מעט.. 😉

רובנו נצבים בפני לא מעט סימני שאלה הקשורים לשינוי הסביבה העסקית בה אנו פועלים מזה שנים, נראה כי שינוי מבנה תעשייה אחת ישפיע על תעשיות רבות אחרות ואין כמעט גוף עסקי "שלא יירטב" מהגשם הזה.

בנוסף, נראה כי ההשפעה תהיה ארוכת טווח ותצריך שינויים מבניים רבים הן בכוח אדם והן בחלק מהמודלים העסקיים של חלק מהחברות הפועלות בשוק. ברור לגמרי כי גם לאחר חזרה מלאה לשגרה תעשיות רבות יסבלו מחולשה מתמשכת בין השאר גם כתוצאה מהאפקט הפסיכולוגי החזק וטראומת הבידוד החברתי של כולנו שתשפיע, ללא ספק, על הרגלי הצריכה שלנו.

לצד הנפגעים, משבר הקורונה הצמיח תעשיות חדשות, חיזק אחרות ועוד ייצור הזדמנויות עסקיות באזורים עסקיים רבים. אז חוץ מיצרני מסכות רפואיות וחברות פארמה הנהנות מביקוש הולך וגובר למוצריהן, ישנן תעשיות אחרות אשר השפעת המשבר דווקא תיטיב עמן. תעשיית ה – Home Diagnostics למשל, המאפשרת לציבור הרחב להיבדק באופן אפקטיבי בתנאי נוחות בבית, ככל הנראה ההשלכות החיוביות על שוק זה יהיו ארוכות טווח וכמו בכל משבר, צפויה להתבצע עבודה מעמיקה מאוד ברטרוספקטיבה על מנת למנוע או להאט את הווירוס הבא. לצד תחום זה יפרחו ככל הנראה, תחומים נוספים אשר עשויים לספק פתרונות אוניברסליים למזעור נזקים, כמו למשל Telemedicine או בינה מלאכותית בתחום הבריאות. בדומה להתפרצות מגפת ה-SARS ב-2003 אשר סייעה לצמיחת ה-e-commerce בסין. תחום הפנאי הביתי הוא דוגמא נוספת; מפתחי משחקי מחשב (כגון Blizzard או Playtika), שירותי סטרימינג (Netflix, Disney+ ודומותיהן) הגדילו את פעילותם דרמטית בתקופת המשבר. במשחקים מסוימים חלה עלייה של כ-20% הן במספר השחקנים הפעילים והן בזמן המשחק בהשוואה לתקופה המקבילה. כל עולם השירותים והמוצרים התחליפיים לחשיפה אנושית יקבל תנופה משמעותית, לא רק בצריכה גוברת, אלא גם בתיעדוף פתרונות המאפשרים למזער את החשיפה לסיכון ולהימנע ממגע עם אשנים. כך למשל, מוצרים כגון מתקני אימון ביתיים (בעיקר בפלח הפרמיום של השוק), שירותי משלוחים, או פתרונות עבודה/גישה מרחוק ימשיכו להנות מביקוש גובר (הטראפיק הנצרך למטרת שיחות ועידה בין ארה"ב לסין הכפיל את עצמו מאז התפרצות המגפה).

 

אז איך באמת ממשיכים מכאן? הנה כמה כללי אצבע שיסיעו לכם לפעול נכון בתקופה מורכבת זו;

  1. התייעלות.

אם לא עשיתם את זה עד כה…אז כדאי לעשות את זה כעת. התייעלות איננה קשורה רק לצמצום כוח אדם, היא קשורה גם לשיטות עבודה, טכנולוגיה תומכת, הגדרות תפקיד של עובדים קיימים, השטחת מבנה ארגוני וניצול היתרון היחסי של העובדים שלכם תוך גיוון תפקידם.

  1. תזרים.

אין מה להרבות במילים על חשיבות ניהול תזרים מזומנים. אם אין לכם כזה עד עכשיו, אז תדאגו לייצר אחד כזה. מעבר להיותו כלי ניהולי רב ערך, תזרים המזומנים שלכם יסייע לכם בתקופה כה מורכבת לצמצם חרדות ולפעול בצורה שקולה ואחראית.

  1. מדידה.

מדידה תמידית היא המפתח לצלוח את התקופה הזו, מה שלא נמדד לא מנוהל. מדידה קשורה ליעילות העובדים שלכם, היא קשורה לאפקטיביות הפעילות השיווקית שלכם, ב online וב offline, היא קריטית כאשר אתם בוחנים בשוטף את אחוזי הרווחיות שלכם.

  1. פיתוח עסקי

אם אתם עסק קיים או עסק חדש זה זמן מצוין לרענן את הקשרים העסקיים שלכם, ולנסות ולמצוא את win win עם שותפים פוטנציאלים אשר זמן רב לא שוחחתם עמם. זה הזמן לסינרגיות בין שירותים משלימים והזנה הדדית.

  1. להמשיך ולתכנן. כל הזמן.

אם לא עשיתם את זה עד כה, אתם חייבים לעדכן את התוכנית העסקית שלכם לעתיד. כי עכשיו ויותר מתמיד זו תהיה חוסר אחריות שלא לעשות זאת. התוכנית העסקית שלכם תאפשר לכם להעריך איך השתנה השוק שלכם והאם הצעדים שעשיתם בעקבות המשבר נשאו פרי. היא תאפשר לכם לבחון שווקים חדשים, מוצרים חדשים ופנייה ללקוחות אשר לא הגעתם אליהם עד כה.

 

אז אנחנו כאן. ממשיכים….

עובדים כרגיל, זמינים כרגיל, נשמח לסייע לכם להתמודד עם האתגרים הבאים עליכם.

לעסקים קיימים – 'תוכנית חישוב מסלול מחדש'

  • עדכון תקציבי עבודה לשנת 2020
  • הכנת תזרים מזומנים לתקופה המאתגרת
  • התמודדות פיננסית ופנים ארגונית עם השלכות המצב

למיזמים חדשים  – 'תוכנית מסלול חדש'

  • הכנת תוכנית עסקית לפעילות הזו…שהייתה לכם הרבה זמן בראש, ולא מצאתם זמן לקדם אותה – אז עכשיו יש לכם 😊

בריאות