"תוכנית עסקית מצמצמת את הסיכון ומגדילה את הסיכוי שביוזמה העסקית. במסגרת כתיבת תוכנית עסקית חשוב מאוד לשמור על גמישות מחשבתית, לא לאבד את הראייה הביקורתית ואת יכולת השיפוט"

איך לכתוב תוכנית עסקית מקצועית

 1.0 תוכנית עסקית Business Plan
תוכנית עסקית לעסק מהווה תוכנית עבודה מפורטת המגובה ביעדים ברורים לטווח הקצר ולטווח הארוך. התוכנית משמשת מפת דרכים מלאה המתווה דרך ברורה ליזמים עצמם, למשקיעים פרטיים, מוסדיים, בנקים ושותפים לדרך. התוכנית מספקת מענה ברור למספר שאלות, ביניהן; האם יש היתכנות פיננסית למיזם, מה ההשקעה הנדרשת על מנת לצאת לדרך, מה צפי ההכנסות, מה תמהיל ההוצאות, מה הן דרכי המימון, מה תקופת ההחזר על ההשקעה וחשוב מכל מה התשואה על ההון. בסביבה עסקית מקומית ובינלאומית כ"כ מורכבת, תוכנית עסקית מהווה תנאי ראשוני לכל יוזמה עסקית קיימת או חדשה.
2.0 מבנה תוכנית עסקית:

 3.0 סוגי תכניות עסקיות
ישנם סוגים שונים של תוכניות עסקיות, התאמת התכנית העסקית למטרות שלשמן היא נכתבת הינה הכרחית למקסום התועלות שלה, מבנה התוכנית העסקית אמנם דומה פחות או יותר ובעל בסיס משותף אחיד, יחד עם זאת יש לבצע שינויים בסדר הצגת הפרקים ובנפח הכתיבה, שוב, הכול בהתייחס למטרות העיקריות שלשמן נכתבה התוכנית.
3.1 תוכנית עסקית להקמת עסק חדש
זו למעשה תוכנית הבסיס השכיחה ביותר, היא מיועדת קודם כל עבור היזמים עצמם. העיתוי הטוב ביותר לכתיבת תכנית העסקית להקמת עסק הוא ממש לפני שהכול מתחיל. תוכנית שכזו תתחיל בד"כ בניתוח השוק בו אנו מתעתדים לפעול. כניסה לשוק חדש, תחרותי יותר או פחות מצריכה היכרות רבה והתמקדות בערך המוסף שאנו יכולים לייצר בשוק זה, בחינה מדוקדקת מאד של המתחרים ולבסוף מהו פוטנציאל ההכנסות שלנו ואיזה נתח שוק אנחנו יכולים לתפוס.
3.2 תוכנית עסקית פנימית לעסק קיים
תוכנית עסקית פנימית לצורך ארגון מחדש או לצרכי הבראה, דורשת ראשית התמקדות בהיסטוריה של העסק ובחינת השגיאות שנעשו, לאחר מכן נגשים לגיבוש תכנית פעולה אסטרטגית שתוביל את העסק לפעול באופן אופטימלי תוך צמצום הפסדים ו/או הגדלת הרווחים לטווח הארוך. חברה קיימת חייבת לעדכן התכנית העסקית כל שנה כחלק מבניית תקציב  רב שנתי. התכנית העסקית הפנימית כוללת בין השאר בחינת המבנה הארגוני, הגדרות תפקדי של פונקציונרים עיקריים בחברה, חלוקת תפקידים וכמובן גם ניתוח  המצב הפיננסי של החברה, פעילותה העסקית והסביבה העסקית שלה. ניתוח מעמיק של אלו מאפשרים בניית תכנית מוצלחת הכוללת מטרות ריאליות להגשמה. התכנית מהווה כאמור בסיס לתקציב הרב שנתי ומאפשרת להתקדם באופן מחושב וודאי לעבר השגת המטרות האסטרטגיות.
3.3 תוכנית עסקית לפרויקט בעסק קיים
מטרתה של תוכנית עסקית לפרויקט חדש בעסק קיים הינה לבחון את יתכנותו של פרויקט או חטיבה חדשה בעסק קיים. תכנית עסקית תבחן מהי תרומתו של הפרויקט (מבחינה כלכלית, תדמיתית או אחרת) ותנסה לכמת את הפוטנציאל הגלום בו. בחינת הפרויקט מאפשרת הסתכלות קפדנית ומדויקת על הפרויקט כחטיבה נפרדת או מרכז רווח בפני עצמו, לצורך שיפור, ייעול או מכירה.
3.4 תוכנית עסקית לצורך גיוס משקיעים או הון
תכנית עסקית לצורך גיוס הון חייבת להיות ריאלית אך בו בעת צריכה לשמש ככלי שיווקי של היזמים כאשר אלו מציגים העסק בפני משקיעים פוטנציאלים. למעשה היא מיועדת בעיקר למשקיע או לבנקים וכאן בדיוק האתגר הגדול ביותר שבכתיבתה. התכנית העסקית צריכה להבהיר מה ההון נדרש להשקעה ולחזות מהי תקופת ההחזר על אותה השקעה. בתוכנית שכזו יש דגש רב על אופן הצגת הנתונים – אלו חייבים להיות מוצגים בצורה ידידותית ובהירה שייסיעו למשקיע לבחון את השקעתו בצורה מהירה ולקבל החלטה מושכלת.
 4.0 תוכניות עסקיות בתחומים שונים
4.1 תוכנית עסקית להקמת סטארט אפ
עולם ההון סיכון והסטארט אפים הינו עולם עתיר סיכון המתנהל בתנאי אי וודאות כבדים. באמצעותתכנית עסקית לסטארט אפ החברה קובעת את מטרותיה לעתיד ומצמצמת את אי הוודאות. באמצעות מחקר מעמיק וניתוח המידע ניתן יהיה לחזות את ההשקעות הכרוכות בפיתוח הסטארט-אפ, ההון הנדרש לגיוס,  קצב הצמיחה המתכונן והרצוי וההכנסות העתידיות מפעילות החברה או מכירתה – EXIT. לרוב, תכניות עסקיות של מיזמים טכנולוגים ייכתבו בשפה האנגלית.
4.2 תוכנית עסקית להקמת מסעדה
ענף בתי הקפה וההסעדה הוא אחד מהענפים המסוכנים ביותר במשק. כתיבתה של תוכנית עסקית לפני פתיחת מסעדה היא כבר לא עניין של nice to have אלא ממש עניין של MUST TO HAVE. דווקא תוכנית עסקית למסעדה יכולה למצמם את הסיכון ולהגדיל את הסיכוי להצלחת היוזמה העסקית יותר מכל תוכנית אחרת. כתיבת תוכנית כזו דורשת היכרות עם עולם ההסעדה; תחילה יש לבחור במיקום מתאים, לאחר מכן להעריך את מספר הסועדים ולחלקם לבוקר, צהריים וערב (מס' הסבבים) השלב הבא הוא להעריך את מחיר הממוצע לסועד המשתנה בין שעות היום, לבחון מה ה – food cost שלנו (לאחר שבנינו עצי מוצר) ומה הן הוצאות שכ"ע עבודה. מבנה ההוצאות של המסעדה ברור אך עדיין רבים וטובים אינם לוקחים בחשבון חלק גדול מהן.
ענף ההסעדה משתנה ומתפתח בקצב מסחרר, וכך גם פתיחתן וסגירתן של מסעדות רבות. תכנית עסקית למסעדה חדשה היא הכרחית כיוון שמכילה בתוכה היבטים עסקיים מגוונים שלרוב לא נלקחים בחשבון על ידי מרבית היזמים. בניית תכנית עסקית למסעדה הינה משמעותית ועשויה למנוע טעויות גורליות שמובילות לסגירתן של מסעדות רבות.
4.3 תוכנית עסקית לאפליקציה
התפתחות הטכנולוגיה, נגישותם של טלפונים חכמים ופוטנציאל הרווח המהיר גורמים ליזמים רבים לפנות לבניית אפליקציות חדשות. על מנת להבטיח ניצול מקסימלי של המשאבים ולמקסם את סיכויי ההצלחה של האפליקציה יש לבנות תוכנית עסקית לאפליקצייה ולגבש מודל עסקי ברור. ישנם מס' מודלים עסקיים לאפליקציות, חלקם מתבססים על פרסום, חלקם מודלים freemiumm ועוד, רבים נוטים לחשוב כי פיתוח אפליקצייה היא דרך קלה לעושת כסף אשר אינה דורשת השקעה משמעותית וכאן בדיוק הטעות; לפתח אפליקצייה אמנם לא עולה ברב המקרים כמו לפתוח מסעדה, יחד עם זאת תקציב השיווק הפרסום וקידום האפליקצייה הם כה גבוהים מה שגורם לרבים לפתח אפליקציה לתפארת אבל עם 0 משתמשים. בלינק הבא תקראו מה הן אותן נקודות חשובות עליהן יש לתת את הדעת לפני שנגשים לפתח אפליקצייה.
5.0 לכתוב תוכנית עסקית בשנת 2020
בסביבת ריבית נמוכה, מחיר נדל"ן גבוהים ושוק מניות בשמיים, גבוה הפיתוי לצאת להרפתקאות עסקיות, לעתים היד קלה על ההדק וישנם תחומים בהם היא קלה אף עוד יותר.חשיבות כתיבת תוכנית עסקית בשנים האחרונות הינה דראמטית ומהווה בסיס חשוב להצלחה עסקית. תוכנית עסקית חייבת להכתב ברוח התקופה ולקחת בחשבון משתנים מאקרו כלכליים, המשפיעים בין שאר המשתנים על קבלת ההחלטה האם לצאת ליוזמה עסקית חדשה או לא.
5.1 איך אוספים נתונים לתוכנית עסקית
ישנם כלי עזר רבים אשר יסייעו רבות בכתיבת התוכנית, כלים אלו רלוונטיים בעיקר לפרקי התוכנית הראשונים במסגרתם מתבצעת סקירת השוק והמתחרים, הנה כמה מהם.
אתרי מחקר מובילים:
  • Statista
  • IBIS World
  • eMarketer
  • Markets and Markets
אתרים לניתוח תנועה באתרי אינטרנט:
  •  Hypestat
  • SimilarWeb
  • Alexa
מידע על מיזמים (גיוסי הון ופרטים בסיסיים על מיזמים):
  •  CrunchBase
מידע על טכנולוגיה/אפליקציות/חדשנות:
  • TechCrunch (כולל גיוסי הון)
  • גיקטיים
  • Bloomberg
 5.2 מתודולוגיית חיפוש נתונים:
בישראל:
לשכה מרכזית לסטטיסטיקה (לפילוח שווקים לפי עשירונים, מיקום גיאוגרפי וכו')
 משרדי ממשלה:
משרד השיכון והבינוי מפרסם נתונים רבעוניים בתחום הנדל"ן (התחלות בנייה, מחירי דירות וכו')
בארה"ב – אתרים פדרליים:
סטטיסטיקות לשכת התעסוקה (שכר לפי תעשייה, ניתוחים גיאוגרפיים, כמות מועסקים, ומלא נתונים נוספים)
מידע מדו"חות כספיים של חברות ציבוריות שפועלות בסקטור של המיזם. סקירת הסביבה העסקית, המתחרים, והרקע על החברה לעיתים מניבים תובנות מעניינות בנוגע לשוק כולו.
בארה"ב לתעשיות ומקצועות רבים יש אתר של האיגוד (Association) שמכיל מידע סטטיסטי רב על המקצוע או התעשייה (שכר ממוצע, גודל השוק, כמויות של מוצרים או שירותים הנרכשים בשנה וכו')
טריק לחיפוש גרפים ונתוני שוק כמותיים. במקום לחפש how many/much פשוט להוסיף בסוף figures.
במיזמים בינלאומיים:
אתרים של האו"ם או ארגון המדינות המפותחות OECD מכילים מחקרים ונתונים רבים. לעיתים ניתן למצוא את המידע בכתבות באינטרנט ולעיתים ניתן למצוא את המידע במצב גולמי במסדי נתונים שזמינים באתרים.
בנקים גדולים (Credit Suisse, JP Morgan וכו') מפיקים דו"חות מחקר משלהם על תעשיות בהן הם משקיעים. לעיתים הדו"חות מפורסמים בחינם לכלל הציבור.
Case studies – בד"כ נמצאים באתר Slideshare שבבעלות לינקדאין על ידי חיפוש המילה המתאימה בגוגל
למשל Case study + Industry_name

תשובות לשאלות נפוצות

מה היא תוכנית עסקית לעסק?

תוכנית עסקית לעסק מהווה תוכנית עבודה מפורטת המגובה ביעדים ברורים לטווח הקצר ולטווח הארוך. התוכנית משמשת מפת דרכים מלאה המתווה דרך ברורה ליזמים עצמם, למשקיעים פרטיים, מוסדיים, בנקים ושותפים לדרך.

אילו סוגי תוכניות יש?

ישנם סוגים שונים של תוכניות עסקיות, התאמת התוכנית העסקית למטרות שלשמן היא נכתבת הינה הכרחית למיקסום התועלות שלה, מבנה התוכנית העסקית אמנם דומה פחות או יותר ובעל בסיס משותף אחיד, יחד עם זאת יש לבצע שינויים בסדר הצגת הפרקים ובנפח הכתיבה.

איך נראית תוכנית עסקית לצורך גיוס השקעה או הון?

תכנית עסקית לצורך גיוס הון חייבת להיות ריאלית אך בו בעת צריכה לשמש ככלי שיווקי של היזמים כאשר אלו מציגים העסק בפני משקיעים פוטנציאלים. למעשה היא מיועדת בעיקר למשקיע או לבנקים וכאן בדיוק האתגר הגדול ביותר שבכתיבתה 

איך אוספים נתונים לתוכנית עסקית?

ישנם כלי עזר רבים אשר יסייעו רבות בכתיבת התוכנית, כלים אלו רלוונטיים בעיקר לפרקי התוכנית הראשונים במסגרתם מתבצעת סקירת השוק והמתחרים.

מה אנחנו מציעים

Full GONOGO

תוכנית עסקית מלאה

תוכנית עסקית מלאה ומקיפה, הכוללת בין השאר: תוכנית פיננסית מלאה ל – 4 שנים, תמצית מנהלים, ONE PAGE SUMMARY

Premium GONOGO

תוכנית עסקית מורחבת

בתוכנית המורחבת אנחנו נותנים לך "חבילה שלמה" בדרך ליישום תוכנית עסקית משלך. החבילה כולל תמיכה בהיקף רחב גם בהיבטים "על יד" התוכנית העסקית.

Implement GONOGO

תוכנית עסקית יישומית

במסגרת הכנתה של תוכנית עסקית יישומית אנחנו למעשה מתחילים לעבוד יחד עם היזם, מהווים חלק מהצוות המתגבש, מעורבים בכל הנעשה בחברה